Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, November 27, 2008

WARGA ASING RAIH KEMEWAHAN DI NEGARA KITA

UTUSAN MALAYSIA, 27 November 2008

Semua pihak menyambut baik sikap terbuka Kementerian Sumber Manusia yang bersedia mengkaji cadangan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berhubung pembatalan permit pekerja asing yang belum datang ke Malaysia, mengikut keperluan majikan dalam setiap industri.

Menurut Menterinya, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, langkah tersebut bersesuaian dengan dasar kerajaan yang sentiasa menggalakkan majikan akan memberi keutamaan kepada rakyat tempatan bagi mengisi kekosongan jawatan di syarikat masing-masing.

Menurut statistik, sehingga 31 Julai 2008, jumlah pekerja asing di negara kita adalah seramai 2.1 juta orang. Dengan jumlah tersebut, para pekerja asing yang berada di Malaysia telah menghantar pulang wang sebanyak RM9.124 bilion ke negara asal mereka sejak Januari hingga akhir Jun lalu.

Lima negara yang paling ramai sekali mengirim pekerja untuk bekerja di Malaysia ialah Indonesia Nepal, India, Vietnam dan Bangladesh. Jika direnung angka tersebut membawa dua mesej penting untuk renungan kita bersama.

Pertama, negara memang kekurangan tenaga kerja tempatan terutama dalam sektor kritikal. Kedua, kita memiliki tenaga kerja mencukupi tetapi terpaksa mengimport orang luar atas alasan peluang dalam bidang pekerjaan yang dibuka tidak diminati rakyat kita.

Ketika banyak sektor menggalakkan penggunaan khidmat pekerja asing, ramai warga kita yang bergelar graduan masih juga terus menganggur. Jawapannya sudah pasti kebergantungan ini memang tidak dapat dielakkan terutama permintaan yang amat tinggi dalam sektor perkilangan, perladangan dan pembantu rumah. Kehadiran ramai pekerja warga asing turut membantu menjana ekonomi negara kerana mereka turut mengeluarkan perbelanjaan harian yang banyak sehingga meningkatkan pendapatan penduduk setempat.

Namun begitu perlu diingat bahawa mereka juga membawa keluar berbilion ringgit wang kita ke negara mereka. Kita tentu pernah membaca cerita seorang warga Bangladesh yang bekerja di sebuah kilang elektronik.

Beliau menyatakan bahawa hasil wang yang dikumpul sejak 10 tahun bekerja di negara ini, dia sudah berjaya membuka sebuah kedai pakaian dan membeli sebidang tanah di negaranya yang kini diuruskan ibu dan adiknya.

Hakikatnya, ramai lagi orang luar sepertinya yang berjaya sampai ke tahap itu.
Biarpun terpaksa melalui pelbagai ranjau di peringkat awal untuk bekerja di sini, sudah ramai pekerja warga asing yang menumpang kemakmuran dan kekayaan bumi Malaysia.

Biarpun pada dasarnya kerajaan mahukan 40,000 jawatan dalam sektor swasta negara ketika ini diisi dengan dengan pekerja tempatan, namun disebabkan faktor sikap, hasrat itu tidak dapat direalisasikan.

Para graduan, khususnya yang masih lagi menganggur nampaknya tidak memiliki sikap berlumba-lumba untuk menyertai banyak peluang yang terbuka dalam pelbagai sektor yang kini disertai warga asing.

Tiga faktor utama telah dikenal pasti yang menjadi penyebab masalah pengangguran di kalangan graduan di negara kita ialah tiada pengalaman bekerja, kelemahan berbahasa Inggeris dan bidang pengajian tidak sesuai dengan pekerjaan yang ditawarkan.

Sikap majikan pula yang lebih senang menggunakan khidmat pekerja warga asing atas alasan mereka tidak banyak kerenah mengenai gaji dan kebajikan pekerja turut menyumbang kepada situasi negatif ini.

Sebagai contoh, sektor perladangan terutama membabitkan pertanian berasaskan komoditi kini dibanjiri pekerja warga asing. Tanpa disedari tindakan itu merugikan mereka sendiri apabila terpaksa membayar kos yang tinggi kepada pekerja terbabit.

Ketika kenaikan harga sawit dan getah sekarang pekerja warga asing berlumba-lumba mendapatkan pekerjaan dengan tawaran dan terma kerja menarik daripada majikan.
Kisah seorang graduan yang mendedahkan dia memperoleh pendapatan sehingga RM8,000 sebulan dengan bekerja sebagai penoreh getah, baru-baru ini wajar dijadikan iktibar.

Namun, berapa ramai daripada kalangan graduan menganggur yang sanggup memegang pisau toreh dan bergelumang bau busuk getah sekerap setiap hari. Rasa malu dengan orang di sekeliling yang menyindir apabila terpaksa bekerja sebagai petani atau penoreh walaupun menggenggam segulung ijazah menyebabkan mereka terus berada dalam dilema.

Kenapa kita tidak mahu mengambil contoh masyarakat Jepun yang mana lulusan universiti di negara matahari terbit itu diberikan jawatan rendah ketika memulakan tugas dalam sesebuah organisasi.

WAN MARZUKI WAN RAMLI
Pasir Mas, Kelantan.

No comments:

Artikel - Artikel..