Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, November 11, 2008

PENDIDIKAN TIGA ALIRAN SEKOLAH TEKNIK DAPAT SAMBUTAN MENGGALAKKAN

BERITA HARIAN, 11 November 2008
Khairina Yasin kayrina@bharian.com.my

PELUANG pendidikan tiga aliran yang ditawarkan sekolah menengah teknik (SMT) seluruh negara kini menjadi pilihan lulusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) apabila 85,825 permohonan diterima setakat ini bagi memasuki tingkatan empat ke sekolah itu, tahun depan. Jumlah permohonan yang direkodkan sehingga 5 November lalu itu dijangka terus meningkat berikutan tempoh permohonan yang masih dibuka sehingga 15 Januari depan. Pengarah Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional, Kementerian Pelajaran, Datuk Yusoff Harun, berkata daripada jumlah itu, 31,229 memohon aliran vokasional, 31,060 (teknik) dan 23,536 (kemahiran).

Katanya, jumlah permohonan itu disifatkan luar biasa kerana permohonan bagi kemasukan tingkatan empat di SMT baru dibuka, pada akhir Oktober lalu. “Melihat trend permohonan kali ini, kita menjangkakan peningkatan mendadak dicatat dari segi jumlah permohonan, malah mampu mencecah lebih 200,000 permohonan, sekali gus mengatasi rekod tahun lalu dengan 208,841.

“Perkembangan ini menunjukkan keyakinan ibu bapa terhadap aliran pengajian di SMT yang menekankan kepada aspek kemahiran dan vokasional, justeru menjadi pilihan ramai lulusan PMR untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat pendidikan menengah tinggi.

“Malah, pencapaian itu juga mencerminkan kecenderungan tinggi pelajar terhadap aliran teknik, vokasional dan kemahiran yang ditawarkan di SMT. Ini membuktikan usaha kami dalam memantap dan memperkasakan SMT semakin menampakkan kejayaan,” katanya kepada Berita Harian di Putrajaya.

Berdasarkan unjuran tahun depan, seramai 32,440 lulusan PMR akan ditawarkan tempat memasuki tingkatan empat di 90 SMT seluruh negara. Daripada jumlah itu, katanya, 15,600 tempat disediakan untuk aliran vokasional, diikuti teknik (12,180) dan kemahiran (4,660). Beliau menjelaskan, permohonan calon berjaya boleh disemak pada tarikh yang akan diumumkan iaitu dua minggu selepas pengumuman keputusan PMR 2008.

Lapan kursus ditawarkan bagi aliran teknikal, iaitu Kejuruteraan Mekanikal, Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik, Perdagangan, Ekonomi Rumah Tangga (ERT) (Pengurusan Makanan), ERT (Pengajian Pakaian), Pertanian (Sains Pertanian) dan Pertanian (Pengajian Agroteknologi).

Bagi aliran vokasional, antara kursus ditawarkan Pengaturcaraan Komputer, Automotif, Elektrik dan Elektronik, Katering, Pengurusan Teknologi Pejabat, Pengurusan Perniagaan, Amalan Bengkel Mesin, Kimpalan dan Binaan Bangunan.

Pilihan bidang dalam Mekanikal, Awam, Elektrik, ERT dan Pertanian pula ditawarkan menerusi aliran kemahiran.

No comments:

Artikel - Artikel..