Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, November 09, 2008

PERSEDIAAN ROHANI TINGKAT KEYAKINAN HADAPI PEPERIKSAAN

BERITA HARIAN, 8 November 2008
Oleh Dr Aminudin Mansor

UNSUR kerohanian memainkan peranan penting ke arah pencapaian akademik yang cemerlang. Pengukuhan dalaman itu amat berkesan disisip dengan teknik dan strategi pembacaan, mengambil nota serta perbincangan dalam kumpulan. Semua itu akan menjadi tonggak utama untuk mencapai kejayaan terutama menjelang peperiksaan.

Strategi berkesan dan menggunakan kemudahan bantuan pembelajaran seperti perpustakaan turut membantu dalam mempersiapkan diri menghadapi peperiksaan. Ibu bapa mesti memainkan peranan penting memberi semangat dan motivasi kepada anak yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak lama lagi.

Selain persiapan fizikal dan mental, anak juga dinasihat mengukuhkan persiapan rohani termasuk sentiasa mengingati Allah dengan tidak meninggalkan sembahyang, membaca al-Quran, berpuasa dan berzikir. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila Allah menyenangi hamba maka dia diuji supaya Allah mendengar permohonannya (kerendahan dirinya)." (Hadis riwayat al-Baihaqi) Amalan berdoa setiap kali selepas bersembahyang adalah amalan yang baik.

Justeru, digalakkan selain berusaha dengan memperbanyakkan ulang kaji, pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan bertawakal serta memohon pertolongan Allah.

Bagaimanapun, kata-kata 'usaha tangga kejayaan' harus dijadikan panduan kepada pelajar kerana tanpa mengulang kaji pelajaran, bagaimana pelajar akan dapat menjawab soalan ketika peperiksaan nanti. Ibu bapa juga mesti mendoakan kejayaan anak. Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Tiga doa yang mustajab, tanpa syak lagi; doa orang dizalimi, doa orang musafir dan doa ibu bapa kepada anaknya." (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)

Sesungguhnya, Imam Al-Ghazali menjelaskan, ada tiga perkara yang apabila diberikan kepada pemuda, sesungguhnya ia sudah memperoleh kebaikan di dunia dan akhirat iaitu hati yang sentiasa bersyukur, lidahnya sentiasa berzikir dan dirinya sentiasa bersabar menghadapi ujian. Persiapan saat akhir juga tidak digalakkan dan ibu bapa seharusnya mengawasi aktiviti anak supaya tidak terlepas waktu belajar. Pada masa sama, ibu bapa perlu memberi perhatian supaya anak mempunyai waktu tidur yang cukup sebagai persiapan fizikal menghadapi peperiksaan.

Dalam menghadapi peperiksaan ibu bapa boleh mendidik anak-anak supaya yakin dan percaya dengan kebolehan diri sendiri, menanam keazaman yang kuat, berani menempuh ujian dan peperiksaan serta ikhlas dalam amal. Semuanya itu akan membina minda dan peribadi Muslim yang unggul ke arah kejayaan. Selain itu, ada beberapa rahsia ke arah kecemerlangan antaranya yakin pertolongan Allah, berfikiran positif, bercita-cita tinggi serta bersiap sedia menghadapi segala rintangan dan halangan.

Daripada Sufyan bin Abdullah al-Thaqofi, beliau berkata: Aku berkata: "Wahai Rasulullah! Katakan kepadaku suatu kata-kata yang tak perlu lagi aku bertanya kepada sesiapa mengenainya selepas engkau. Baginda bersabda: Katakanlah, aku beriman dengan Allah, kemudian istiqamah (tetap teguh di atas jalan yang betul)." (Hadis riwayat Muslim dan Ahmad) Emosi anak juga perlu diberi perhatian kerana ia bakal membentuk kekuatan untuk mencapai kejayaan cemerlang.

Jangan terlalu meletakkan pengharapan tinggi kepada anak hingga menimbulkan rasa tertekan di jiwa mereka. Peperiksaan adalah cara menilai pencapaian anak dalam pelajaran. Oleh itu, persiapan menghadapi peperiksaan penting supaya mendapat kejayaan cemerlang. Namun, tujuan utama menuntut ilmu ialah bagi meraih kejayaan di dunia serta akhirat. Di samping mencari kejayaan dunia, ilmu pengetahuan seharusnya mendekatkan pelajar kepada Allah seterusnya menyumbang kepada ummah.

No comments:

Artikel - Artikel..