Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, November 03, 2008

IKBN BAKAL AMBIL 10,000 PELAJAR

UTUSAN MALAYSIA
3 November 2008

PAPAR 2 Nov. - Kementerian Belia dan Sukan akan menambah bilangan pengambilan pelajar Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) kepada lebih 10,000 orang tahun depan. Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) kementerian itu, Borhan Dolah berkata, pada tahun ini bilangan pelajar yang berjaya masuk ke institut itu cuma sekitar 9,000 orang.

"Bagi 2008 pengambilan pelajar di semua IKBN adalah sekitar 9,000 orang yang melibatkan sebelas bidang latihan utama dan 67 kursus sementara.

"Kementerian merancang membuat pengambilan 10,030 pelajar pada tahun depan dan terus meningkat kepada 10,760 pelajar bagi 2010," katanya semasa berucap pada majlis Konvokesyen IKBN Kinarut 2008 dekat sini hari ini.

Pada majlis itu, 418 graduan IKBN menerima sijil kemahiran masing-masing. Menurut Borhan, di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kementerian akan membina enam lagi IKBN baru iaitu di Pekan, Pahang; Bandar Penawar, Johor; Pedu, Kedah; Kuala Langat, Selangor; Kerteh, Terengganu dan Tanah Merah, Kelantan.

"IKBN ini akan dibina dengan tumpuan di luar bandar dan tanah rancangan Felda bagi melahirkan lebih ramai generasi berkemahiran di negara ini.

"Dengan terbinanya IKBN ini, tambahan 3,000 tempat lagi dapat ditawarkan kepada belia lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menjalani latihan kemahiran," katanya. Beliau berkata, kementerian juga sedang merangka untuk memperbanyakkan IKBN yang boleh menawarkan kursus tahap tinggi sama ada diploma atau diploma lanjutan.

"Buat masa ini, kursus peringkat diploma hanya dijalankan di lima IKBN iaitu di Sepang, Pagoh, Bachok, Bukit Mertajam dan Alor Gajah," katanya.

Tambah beliau, kementerian juga kini dalam usaha menjenamakan semula IKBN dengan merangka pelbagai program pemantapan seperti aspek sahsiah ketatanegaraan, keusahawanan dan keagamaan.

"Antara program yang dirangka adalah memperbanyakkan program pelajar IKBN bersama masyarakat dan memantapkan modal insan.

"Usaha ini diharap dapat melahirkan generasi berkemahiran supaya mampu bersaing dalam pasaran pekerjaan sekarang," jelasnya. Katanya, kementerian juga akan melancarkan alumni IKBN sebagai satu pendekatan bagi mewujudkan jaringan hubungan antara bekas pelajar IKBN.

"Melalui alumni ini, mereka dapat bertemu dan berkongsi pengalaman dan kejayaan serta sama-sama menyumbang idea ke arah penambahbaikan IKBN,'' katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..