Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, November 22, 2008

BATAL PERMIT PEKERJA ASING

UTUSAN MALAYSIA, 21 November 2008

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menggesa kerajaan segera membatalkan permit yang dikeluarkan kepada pekerja asing yang belum datang ke Malaysia sebagai langkah membantu pekerja tempatan yang hilang pekerjaan mendapatkan kerja lain. Setiausaha Agungnya, G. Rajasekaran berkata, ketika ini kira-kira 1,000 pekerja asing baru masuk ke negara ini setiap hari.

Katanya, jika kerajaan dapat menghentikan pengaliran masuk pekerja asing maka langkah itu boleh menjana kira-kira 30,000 peluang pekerjaan setiap bulan. Beliau menyifatkan aliran masuk pekerja asing adalah kerana wujudnya 277 agensi pekerja asing berlesen yang membawa masuk pekerja dengan jumlah besar dan tindakan itu memburukkan situasi pasaran kerja di negara ini.

Rajasekaran berkata, krisis kewangan yang bermula di Amerika Syarikat sudah mula menunjukkan kesan di negara ini.

''Menurut Pelan Tindakan Negara Bagi Pengangguran yang diumumkan kerajaan semalam, kira-kira 190,000 hingga 270,000 peluang pekerjaan baru perlu diwujudkan setiap tahun untuk dua tahun akan datang.

''Industri kecil dan sederhana akan menjadi tulang belakang dalam mewujudkan bilangan besar pekerjaan baru,'' katanya.

Bagaimanapun, katanya, oleh kerana Malaysia dijangka menerima tempias krisis kemelesetan ekonomi global, maka ada kemungkinan bilangan pekerjaan baru tidak mencukupi dan ekoran itu kadar pengangguran di Malaysia dijangka meningkat antara empat dan lima peratus berbanding 3.6 peratus pada masa ini.

No comments:

Artikel - Artikel..