Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, November 02, 2008

GIATMARA: GANDAKAN GENERASI BERKEMAHIRAN

MINGGUAN MALAYSIA
2 November 2008
Oleh Norizan Abdul Muhid

JASIN 1 Nov. - Pusat GiatMara diminta melipatgandakan usaha dalam melahirkan lebih ramai lulusan memiliki kemahiran yang tinggi meliputi pelbagai bidang, disamping menepati keperluan pasaran kerja pada masa ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, negara masih lagi menghadapi masalah kekurangan tenaga mahir yang mencukupi bagi menepati keperluan pasaran kerja menyebabkan masalah pengangguran berlaku.

Menurutnya, adalah menjadi tanggungjawab agensi terbabit untuk memastikan tenaga kerja mahir dapat dilahirkan sekali gus menepati keperluan masyarakat.

''Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya kerana masih ada lulusan dari pusat-pusat kemahiran yang tidak mampu membuat kerja kemahiran yang diperlukan oleh masyarakat dan atas sebab itu, kita terpaksa menggunakan tenaga kerja asing untuk berbuat kerja demikian," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Penamaan Semula Pusat GiatMara negeri di sini, hari ini.

Kata Ketua Menteri, disebabkan lulusan ini tidak mampu membuat kerja kemahiran seperti diharapkan oleh masyarakat, mereka ini akhirnya terpaksa bekerja di kilang-kilang industri yang berlainan dari kursus kemahiran yang mereka pelajari sewaktu di kolej-kolej kemahiran.

''Mereka ini ada kemahiran tetapi tidak boleh digunakan untuk menampung permintaan kerja yang diperlukan oleh masyarakat akhirnya pelajar ini hanya mampu bekerja di kilang-kilang," katanya.

Katanya, GiatMara merupakan pusat yang penting dalam memberikan latihan kemahiran kepada belia negara, seterusnya mengurangkan kebergantungan kerajaan pada penggunaan tenaga kerja asing.

''Saya amat berharap Pusat GiatMara dapat memperkemaskan dan mempertingkatkan sistem pembelajaran bersesuaian," katanya.

Katanya, usaha kerajaan mewujudkan lebih banyak Pusat GiatMara di seluruh negara secara tidak langsung membantu melahirkan tenaga kerja mahir sekali gus mengurangkan pergantungan negara terhadap tenaga kerja asing.

''Saya berharap agensi ini dapat melipatgandakan usaha agar mengurangkan pengangguran dan mengatasi kegawatan ekonomi pada masa ini," katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..