Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, November 02, 2008

30,000 RAKYAT MALAYSIA MENJADI PENDATANG TANPA IZIN DI UNITED KINGDOM

KELAPAMUDA
2 November 2008

Menurut laporan seramai 30,000 rakyat Malaysia tinggal secara tidak sah di United Kingdom dan diminta akur dengan arahan kerajaan negara itu baru-baru ini yang meminta mereka pulang ke tanah air.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, atas dasar hubungan sejarah yang baik dan terjalin sejak zaman penjajahan, rakyat negara ini yang berada di UK diharap menghormati undang-undang negara itu.

''Kerajaan Britain telah memberi amaran keras berhubung rakyat kita yang tinggal di sana melebihi tempoh had yang dibenarkan dan mereka telah sedia maklum akan amaran ini.
''Cuma sekarang kita masih menunggu keputusan daripada kerajaan Britain sama ada mereka akan melaksanakan penggunaan visa baru ke atas rakyat Malaysia pada tahun hadapan memandangkan kita diberi tempoh selama enam bulan untuk kita membuat pembetulan,'' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berhubung lebih 30,000 rakyat Malaysia yang tinggal melebihi tempoh di UK.
Syed Hamid yang juga bekas Menteri Luar juga berkata, kesemua rakyat Malaysia itu dinasihatkan segera pulang ke tanah air sebelum kerajaan negara itu mengambil tindakan terhadap mereka terutama apabila UK memperkenalkan peraturan visa baru pada tahun depan.

Laman web Konsulat Malaysia di London, England, melaporkan berita mengenai kerajaan UK sedang meneliti untuk menggunakan peraturan visa baru ke atas 11 negara, termasuk Malaysia kerana rakyat luar didapati masuk ke negara itu secara tidak sah dan tinggal melebihi tempoh yang dibenarkan.

Abdul Rahim menjelaskan, apabila kerajaan Britain mahu menggunakan peraturan visa baru pada tahun hadapan, ia bukanlah satu tindakan yang disenangi rakyat negara ini.

Bagaimanapun katanya, sebagai tanda menghormati undang-undang negara luar seperti mana kerajaan Malaysia mahu undang-undang negara ini dipatuhi rakyat asing yang masuk ke negara ini, maka kerajaan Malaysia akur terhadap keputusan yang bakal diambil oleh kerajaan negara itu nanti - Mingguan Malaysia, 2 Nov 2008

No comments:

Artikel - Artikel..