Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, November 11, 2008

LEBIH 40,000 TENAGA MAHIR SETAHUN

BERITA HARIAN, 11 November 2008
S Anand Kumar anand@bharian.com.my

Jabatan Tenaga Manusia (JTM) berupaya melahirkan lebih 40,000 tenaga mahir setahun menjelang 2015 dengan pembinaan lapan lagi institusi latihannya sebelum 2011. Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam, berkata ketika ini, seramai 22,000 pelajar sedang mengikuti pelbagai program kemahiran sama ada pada peringkat diploma atau sijil di 22 institut latihan JTM seluruh negara.

Subramaniam berkata, penambahan sebanyak lapan institut latihan JTM itu dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). “Beberapa program baru akan ditambah seperti program latihan dalam sektor perkhidmatan, perhotelan dan perladangan.

“Apabila lapan institusi itu siap, ia dapat menambah kapasiti Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia (ILJTM) sebanyak 5,000 orang kepada 27,000 orang,” katanya ketika berucap pada majlis konvokesyen ILJTM ke-13 di Stadium Putra Bukit Jalil, di sini, semalam.

Subramaniam berkata, JTM juga menjalankan kursus separuh masa sama ada berbentuk teori atau praktikal dalam meningkatkan kemahiran pekerja industri. Dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini, katanya, ILJTM sudah melatih 61,177 peserta daripada 1,824 syarikat yang mengikuti kursus jangka pendek.

Dalam pada itu, Subramaniam berkata, bagi tempoh 2006-2010, jumlah guna tenaga dalam ekonomi dijangka mencatat pertumbuhan tahunan purata sebanyak 1.9 peratus, daripada 10.9 juta pekerja pada 2005 kepada 12 juta pekerja pada 2010.

“Pertumbuhan ini selaras dengan jangkaan pengembangan dalam ekonomi, terutama dalam sektor perkilangan, perkhidmatan dan pembinaan, yang secara kolektif akan menyumbang sebanyak 95 peratus pada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 2020,” katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..