Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, November 03, 2008

UK KLASIFIKASIKAN WARGA ASING

BERITA HARIAN
3 November 2008
Oleh Norliza Wasilannorlizawasilan@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: United Kingdom (UK) akan melaksanakan dasar baru kepada semua warga negara asing, termasuk Malaysia yang mahu masuk ke negara itu berdasarkan segmen atau klasifikasi seperti pelajar, guru, pelawat dan tenaga pakar.

Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata beliau menerima surat daripada Pesuruhjaya Britain, Boyd McCleary, dua hari lalu mengenai perubahan undang-undang dan imigresen yang mungkin dilaksanakan negara itu awal tahun depan membabitkan warga asing di sana. Rais berkata, di bawah segmen berkenaan, mereka yang ingin ke UK akan diklasifikasikan mengikut kepakaran tenaga mahir, contohnya doktor; peluang pelajaran dan lawatan biasa.

“Kita akan maklumkan kepada Kabinet mengenai perubahan ini,” katanya pada Majlis Sambutan 50 Tahun Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia (IPBMM) dan Pelancaran Alumni IPBMM anjuran IPBMM, di sini, semalam.

Pada 10 Julai lalu, kerajaan negara itu secara rasminya memberi enam bulan notis kepada Malaysia untuk menangani masalah rakyatnya yang bekerja secara haram dan tinggal melebihi tempoh ditetapkan di UK.

Malaysia juga dikatakan berada di kalangan 20 negara tertinggi bagi pencabulan undang-undang imigresen di UK dan mengikut rekod, secara purata dua rakyat negara ini diusir setiap hari atau kira-kira 1,500 setahun kerana melanggar undang-undang tempatan.

No comments:

Artikel - Artikel..