Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, November 27, 2008

KEMASUKAN PEKERJA ASING DI BAWAH KDN

UTUSAN MALAYSIA, 27 November 2008
Oleh WAN SYAMSUL AMLY

KUALA LUMPUR 26 Nov. - Kemasukan pekerja asing di negara ini terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN). Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad menjelaskan, rakyat seharusnya memahami konsep itu dan tidak meletakkan 100 peratus isu kebanjiran pekerja asing berpunca daripada kementeriannya. Tegasnya, agensi di bawah KDN seperti Jabatan Imigresen sendiri memainkan peranan utama dalam memastikan malah mengawal kemasukan setiap pekerja asing.

''Isu kebanjiran ini menjadi skop kuasa KDN. Kita tidak ada kuasa untuk mengawal keluar masuk pekerja asing yang bekerja di sini.

''Masyarakat perlu faham sempadan kuasa setiap kementerian malahan kita sendiri tidak tahu mengapa kebanjiran serta kelonggaran kawalan kemasukan pekerja asing ini boleh berlaku," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas celahan ahli Parlimen, Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) di Dewan Rakyat semalam yang melahirkan rasa kecewa kerana kerajaan masih gagal menyelesaikan isu kebanjiran pekerja asing yang sudah bertahun-tahun membelenggu negara ini.

Malah Mohamad Aziz turut menempelak Noraini kerana memberikan jawapan terlalu panjang dan berjela-jela berhubung isu itu. Tambah Noraini, kementeriannya tidak pernah berhasrat untuk 'lari' daripada masalah itu malah bersedia pada bila-bila masa bekerjasama dengan KDN atau mana-mana agensi untuk memastikan isu itu dapat diselesaikan dengan segera. Katanya lagi, kementeriannya juga tidak pernah mengambil langkah 'lepas tangan' dalam isu kebajikan pekerja tempatan dan asing.

''Kita tidak pernah mendiskriminasi mana-mana pekerja dalam apa juga masalah yang ada di negara ini. Itu tanggungjawab dan ia tertakluk juga kepada pekerja asing.

''Kita akan menjaga kebajikan pekerja asing yang tertipu dan telah masuk di negara ini. Persoalannya pihak mana yang meluluskan kemasukan mereka jika terjadinya kebanjiran seperti sekarang?," ujarnya.

Hampir 20 peratus tenaga kerja di Malaysia terdiri daripada warga asing dan angka itu bermakna nisbah pekerja di negara ini ialah seorang warga asing bagi setiap empat pekerja tempatan. Jumlah itu menjadikan hampir separuh daripada lebih 252,600 pekerjaan yang diwujudkan di negara ini setiap tahun diisi oleh pekerja asing.

Jumlah pekerja asing berdaftar di negara ini ialah 2.2 juta, jika dicampur yang bergerak secara haram, jumlahnya menghampiri empat juta orang. Mengikut sektor, sebahagian besar pekerja asing diambil bekerja dalam sektor pembuatan iaitu sebanyak 36 peratus, diikuti perladangan (24.6 peratus), pembantu rumah (15.7 peratus), pembinaan (14.2 peratus) dan selebihnya dalam sektor lain.

Kerajaan mensasarkan menjelang 2015, hanya 1.5 juta warga asing bekerja di negara ini.

No comments:

Artikel - Artikel..