Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, November 17, 2008

CEMERLANG UPSR PERLU BERTERUSAN

BERITA HARIAN, 17 November 2008

KEPUTUSAN Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sudah diumumkan dan Terengganu sekali lagi mencipta sejarah untuk sekian kalinya kekal cemerlang dalam UPSR. Sekalipun tidak dapat mengekalkan kedudukan teratas tetapi masih mampu mengatasi negeri lain yang pastinya jauh lebih maju.

Untuk mengekalkan rekod terbaik ini bukanlah suatu kerja dan usaha mudah tetapi menuntut banyak pengorbanan daripada semua pihak baik guru, Jabatan Pelajaran Negeri sehinggalah ke peringkat lebih atas iaitu kerajaan negeri. Pastinya pengorbanan yang dicurahkan guru khususnya guru tahun enam bukan sedikit tetapi sebenarnya sepanjang masa persekolahan baik pagi mahupun ke malam. Malah, pada hari cuti pun kelas tambahan turut diadakan demi kecemerlangan pendidikan anak murid Terengganu.

Tanyalah siapa saja, tidak kira kecil ataupun besar, muda mahupun tua, pasti mereka mengatakan sekolah di Terengganu terang benderang pada waktu malamnya kerana kelas tambahan diadakan. Kalau tidak masakan keputusan diumumkan menunjukkan 14.4 peratus atau kira-kira 3,408 orang daripada keseluruhan calon seramai 24,130 menduduki UPSR di Terengganu mendapat 5A dan jauh mengatasi negeri lain.

Kejayaan melahirkan pelajar cemerlang dalam UPSR ini menarik minat Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein sehingga meminta pelajar dari negeri lain mencontohi usaha dan semangat juang pelajar Terengganu.

Bagaimanapun, usaha terbaik perlu dilakukan agar murid pintar seramai 3,408 mendapat 5A ini tidak tersisih dan mendapat pendidikan yang sebaiknya agar sejarah tetap tercipta dalam peperiksaan awam yang lain terutama dalam Penilain Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

ADNAN AWANG,
Dungun, Terengganu.

No comments:

Artikel - Artikel..