Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, November 06, 2008

PENDATANG ASING TANPA IZIN 'KUASAI' KAMPUNG

Oleh RAHIMAH MOHAMED
UTUSAN MALAYSIA, 6 November 2008

Penduduk Kampung Usaha Jaya, Johor Bahru di sini kesal dengan sikap segelintir pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Indonesia yang berlagak seperti penduduk tetap kampung itu sejak beberapa tahun lalu.

Seorang penduduk, Alfizan Md. Zaini, 36, berkata, memandangkan bilangan PATI yang semakin bertambah sejak akhir ini maka kerenah mereka semakin menjadi-jadi.

"Ada yang semakin berani mendirikan rumah dengan sewenang-wenangnya di kawasan ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, baru-baru ini pihak yang bertanggungjawab ada menyuarakan akan mengambil alih kampung tersebut dan memberikan rumah atau pampasan kepada penduduk warga tempatan.

"Tetapi bagi PATI ini, mereka turut berjuang bermati-matian untuk menuntut hak yang sama dengan penduduk tempatan iaitu inginkan pampasan atau rumah," tambahnya. Seorang lagi penduduk lain, Ismail Putih, 47, pula memberitahu, kebanyakan PATI terbabit didapati turut mengubah suai rumah mereka iaitu dari papan sehinggalah ke rumah batu.

"Ada juga yang sengaja membina sebuah lagi rumah, bersebelahan rumah mereka dengan niat jika berlaku pembancian di kampung itu, rumah baru mereka akan turut dikira," katanya. Menurut Ismail, walaupun pada hakikatnya warga Indonesia itu sudah maklum bahawa mereka tidak akan mendapat hak yang sama apabila berpindah nanti, namun ia tidak diendahkan. "Malah mereka bersikap mengalahkan penduduk tempatan," tambahnya.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati majoriti penduduk Kampung Usaha Jaya terdiri dari warga Indonesia yang telah menetap bertahun-tahun lamanya.

No comments:

Artikel - Artikel..