Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, November 02, 2008

MARA MAHU TINGKAT KEMAHIRAN BERFIKIR

MINGGUAN MALAYSIA
2 November 2008
Oleh ROKIAH ABDULLAH

KEPALA BATAS 1 Nov. - Majlis Amanah Rakyat (Mara) menumpukan usaha meningkatkan kemahiran berfikir di kalangan pelajar, pegawai dan kakitangannya supaya mampu melahirkan modal insan yang berpengetahuan, berfikiran global, kritis serta berdaya saing.

Pengerusi Mara, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, proses penambahbaikan aspek pemikiran itu amat penting dalam menjayakan matlamat Mara untuk melahirkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang di dalam negara malahan di peringkat antarabangsa.

Justeru katanya, Mara akan menubuhkan sebuah Pusat Latihan Kecemerlangan Guru di kawasan Jawi dalam Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang yang akan dijadikan pusat latihan bagi tenaga pengajarnya.

''Kita ingin menjadikan Mara dan institusi-institusi di bawahnya terutama pelajar dari Maktab Rendah Sains Sains Mara (MRSM) mempunyai sistem pemikiran yang baik dan hebat.

''Oleh itu, penambahbaikan perlu dilakukan bagi memastikan para pelajar lepasan MRSM sentiasa mempunyai pasaran kerja yang tinggi di samping keyakinan dan sahsiah yang cemerlang," katanya.

Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis penyampaian sijil kepada 272 orang pelajar Tingkatan Lima MRSM Kepala Batas di sini hari ini.

Menurut Idris, pelajar juga tidak harus cepat berpuas hati dengan pencapaian yang diperolehi mereka dalam bidang akademik, sebaliknya terus berusaha menimba pelbagai ilmu dan kemahiran selaras dengan keperluan terkini negara.

''Bagaimanapun, dalam mengejar kecemerlangan akademik, jangan sesekali melupakan jati diri masing-masing kerana itulah tonggak utama untuk berjaya," ujarnya.

No comments:

Artikel - Artikel..