Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, November 07, 2008

LATIH 100,000 PEKERJA SETAHUN

BERITA HARIAN, 7 November 2008
Oleh S Anand Kumar
Kumaranand@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Kementerian Kerjaraya mengarahkan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) melatih kira-kira 100,000 tenaga kerja mahir tempatan dalam tempoh setahun, selaras usaha kerajaan mengurangkan buruh asing dalam sektor binaan.

Menterinya, Datuk Mohd Zin Mohamed, berkata kementerian akan menyediakan peruntukan RM100 juta kepada CIDB bagi membolehkan tenaga kerja berkenaan menguasai segala kemahiran dalam sektor pembinaan. Beliau berkata, ketika ini hampir 320,000 pekerja asing bekerja dalam sektor pembinaan di negara ini dan kementerian akan mengurangkan angka itu secara berperingkat.

“CIDB akan melatih tenaga mahir menerusi enam Akademi Binaan Malaysia (ABM) di seluruh negara. Saya percaya, langkah ini adalah pendekatan untuk mengurangkan tenaga asing dalam sektor pembinaan,” katanya pada sidang media selepas melawat tapak Pertandingan Kemahiran Asean (ASC) ketujuh yang berlangsung selama tiga hari bermula 14 November ini di ABM, Jalan Chan Sow Lin dekat sini semalam.

Turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Kerjaraya, Datuk Dr Abdul Munit Kasmin; Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR), Datuk Seri Dr Judin Abdul Karim dan Ketua Eksekutif CIDB, Datuk Hamzah Hasan. Malaysia akan menyertai semua 19 bidang kemahiran yang dipertandingkan membabitkan 38 peserta bagi merebut pingat emas, perak dan gangsa.

Dalam perkembangan lain, Mohd Zin berkata bagi memastikan Sistem Binaan Industri (IBS) dapat dimanfaat sepenuhnya dalam sektor binaan tempatan, kementerian mewujudkan pusat kajian IBS dan makmal untuk kajian komponen sistem berkenaan.

“Ini adalah makmal IBS terbesar di negara ini dan ia dijangka beroperasi Mac tahun depan. Sekarang kita menghantar sampel komponen IBS ke Singapura untuk kajian. Kos membangunkan makmal ini sebanyak RM30 juta,” katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..