Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, November 16, 2008

PROGRAM PERKASA BELIA TAHUN DEPAN

UTUSAN MALAYSIA, 16 November 2008

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) menggariskan tiga program utama yang akan dilaksanakan mulai tahun depan dalam usaha memperkasakan golongan belia tempatan. Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) berkata, tiga program utama itu adalah Satu Komuniti Satu Persatuan, Belia Benci Jenayah dan Radio Belia.

''Pendekatan kita dalam melaksanakan ketiga-tiga program ini adalah dengan memberi tumpuan kepada belia di peringkat akar umbi. ''Ia bukan hanya menyalurkan maklumat mengenai usaha kerajaan memperkasakan golongan belia sebagai pemimpin masa depan tetapi juga menambah bilangan penyertaan mereka dalam pergerakan belia," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan persidangan Majlis Perundingan Belia Negara Ke-26 di sini hari ini. Turut hadir Ketua Setiausaha KBS, Datuk Mohd. Yasin Mohd. Salleh. Persidangan tersebut berlangsung selama dua hari bermula semalam.

Ismail Sabri memberitahu, bagi program Satu Komuniti Satu Persatuan, ia memberi tumpuan dalam mewujudkan pertubuhan belia yang membabitkan peringkat mukim, kampung dan komuniti.

''Bagi Belia Benci Dadah, program ini memberi maklumat tepat mengenai perakuan jenayah dan usaha mengurangkan penglibatan belia dalam aktiviti tidak sihat.

''Radio Belia pula akan menjadi saluran alternatif kepada belia untuk menyampaikan idea, pandangan dan pendapat terhadap apa jua isu semasa dalam suasana santai," jelasnya.

No comments:

Artikel - Artikel..