Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, November 16, 2008

TIDAK MAMPU, BUKAN TAK MINAT

UTUSAN MALAYSIA, 16 November 2008
YUSRI SAHAT

Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) menolak dakwaan kononnya kontraktor kelas F bumiputera tidak berminat melaksanakan projek rumah kos rendah, sebaliknya kos pembinaan yang tinggi menyebabkan golongan itu tidak mampu melaksanakan projek tersebut.

Naib Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM), Datuk Che Wan Khalid Mohammad berkata, projek tersebut yang dilaksanakan secara tidak berkelompok menyebabkan kos pembinaannya menjadi tinggi selain kesan kegawatan ekonomi global.

''Saya difahamkan, Syarikat Perumahan Negara (SPN) ingin memberikan projek membina rumah kos rendah kepada kontraktor kelas F untuk melaksanakannya.

''Bagaimanapun, maklum balas yang saya terima ialah mereka berminat tetapi tidak mampu menanggung beban kos pembinaan kerana projek-projek tersebut tidak berkelompok," katanya kepada pemberita di Wisma Kontraktor Melayu Pahang di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Syarikat Perumahan Negara (SPN) baru-baru ini bahawa kebanyakan kontraktor kelas F bumiputera tidak tertarik untuk melaksanakan projek perumahan mesra rakyat.

Che Wan Khalid berkata, kenaikan harga minyak dan bahan binaan baru-baru ini menyebabkan ramai kontraktor kelas F bumiputera mengalami kerugian dalam projek yang dijalankan.
''Apabila projek perumahan yang mahu dilaksanakan merata-rata, secara tidak langsung ia meningkatkan kos pembinaan khususnya dalam aspek penghantaran bahan binaan," jelasnya.
Dalam perkembangan berkaitan, beliau meminta Kementerian Kerja Raya mempertimbangkan untuk memberi lebih banyak peluang kepada kontraktor di bawah persatuan itu memperoleh projek kerajaan.

''PKMM telah menghantar senarai kontraktor berkebolehan kepada Kementerian Kerja Raya. Namun hanya sebilangan yang terpilih untuk menerima projek kerajaan. ''Oleh itu, kami amat berharap jumlah berkenaan dapat ditingkatkan bagi membantu kontraktor bumiputera," katanya.

Che Wan Khalid turut merayu kementerian itu mencari mekanisme terbaik bagi memudahkan kontraktor kelas F memperoleh keuntungan daripada projek pembinaan yang melebihi RM10 juta.

Beliau difahamkan kontraktor bumiputera pada masa ini adalah seramai 40,000 orang dan daripada jumlah itu, seramai 31,861 orang yang mendaftar dengan PKMM merupakan kontraktor bumiputera kelas F.

No comments:

Artikel - Artikel..