Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, November 17, 2008

GUNA KEMAHIRAN TINGKATKAN TARAF HIDUP

UTUSAN MALAYSIA, 17 November 2008

Golongan berpendapatan rendah perlu menggunakan kemahiran dan kebolehan masing-masing bagi membantu meningkatkan taraf hidup sekali gus keluar daripada garis kemiskinan. Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, kerajaan telah menyediakan pelbagai jenis bantuan termasuk ilmu kemahiran bagi membolehkan golongan itu memperbaiki kehidupan mereka. Beliau berkata, golongan tersebut juga tidak perlu terlalu bergantung pada bantuan kerajaan kerana masih ramai yang perlu dibantu oleh kerajaan.

''Hasrat kerajaan untuk membasmi kemiskinan tegar hanya akan tercapai sekiranya golongan berpendapatan rendah dan kurang upaya ini sentiasa berusaha mempertingkatkan taraf hidup mereka,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penyampaian bantuan Program Pembasmian Kemiskinan Bandar di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Tasek Gelugor di sini hari ini.
Seramai 43 penerima bantuan terdiri daripada golongan miskin dan ibu tunggal di sekitar Parlimen Tasek Gelugor menerima sumbangan dalam bentuk pembangunan semula perumahan keluarga miskin, pengurangan beban tanggungan keluarga dan bantuan ihsan penduduk miskin.

Untuk bantuan itu, kerajaan menerusi bantuan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah menyalurkan bantuan kira-kira RM50,000 dan dibahagi mengikut kriteria dan kategori penerima.

Nor Mohamed berkata, salah satu cara untuk keluar daripada belenggu kemiskinan ialah melalui ilmu pengetahuan. Ujarnya, pendidikan anak penting bagi membantu golongan kurang berkemampuan mengubah nasib mereka.

"Jika anak kita diberi pendidikan yang sempurna, saya yakin suatu hari nanti mereka mampu mengubah kehidupan keluarga," tegas beliau.

Tambahnya, ibu bapa perlu menabung untuk kepentingan pendidikan anak-anak selain sebagai bekalan di hari tua kerana kerajaan tidak boleh selama-lamanya menanggung beban dan memberi bantuan.

No comments:

Artikel - Artikel..