Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, January 30, 2009

MAUT KEMPUNAN AIR KELAPA MUDA

HARIAN METRO, 30 Januari 2009
Zaid Salimam@hmetro.com.my

MARANG: “Mak cik reda walaupun dia meninggal dalam keadaan menyayat hati,” kata Pekan Mohd Nor, 44, ibu kepada Mustaffa Mat Muda, 20, yang maut selepas motosikalnya dipercayai dirempuh Mat Rempit di Kilometer 23 dekat Kampung Kelulut di sini, malamtadi.

Bagaimanapun, katanya, dia terkilan kerana hajat arwah menikmati air kelapa muda tidak kesampaian. Sebelum kejadian, dia berkata, arwah keluar tergesa-gesa menyebabkannya terlupa menikmati minuman itu. Selepas keluar rumah kira-kira jam 4.30 petang, dia tidak mengetahui destinasi dituju arwah sehingga menerima berita sedih itu yang dimaklumkan jiran.

“Mak cik sangka dia hanya cedera ringan tapi terkejut apabila dalam perjalanan ke hospital, dimaklumkan Mustaffa meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya yang berasal dari Kampung Gong Nangka dekat sini.

Dia yang ditemui di rumah mayat Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, berkata kehilangan arwah begitu dirasainya kerana dia periang dan bijak berjenaka.

“Mak cik juga terkilan kerana arwah tidak dapat menyambung kursus di Shah Alam, Selangor pada 15 Februari ini selepas mengikuti program Ujian Tanpa Musnah di Kolej Teras Timur di Kuala Dungun.

“Dia sedang membuat persiapan menyambung pengajian di Sirim Berhad di Shah Alam,” katanya. Jenazah arwah dikebumikan di Sentul Patah di sini, malam tadi. Rakan sekolej arwah, Mohd Shahril Amri, 21, dari Kampung Bukit Payong, berkata sebelum pulang bercuti Khamis lalu, arwah menunjukkan sikap pelik apabila enggan meraikan majlis makan malam bersama guru serta rakan kolej.

“Sebelum pulang bercuti, dia sempat memberitahu saya yang dia tidak akan bersama lagi dengan mereka. Saya tidak menyangka kata-katanya itu petanda dia akan meninggalkan kami buat selamanya,” katanya. Sepanjang mengenali arwah, kata Mohd Shahril, dia seorang yang ringan tulang menyebabkan pemergiannya begitu dirasai.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Abdul Rahin Mat Zin yang dihubungi, berkata kejadian berlaku apabila motosikal ditunggangi seorang remaja dikatakan terbabas ke kanan jalan sebelum bertembung dengan motosikal Mustaffa kira-kira jam 6.50 petang.

“Berikutan itu, kedua-dua mangsa yang parah di kepala meninggal dunia di tempat kejadian. Mayat dihantar ke HSNZ untuk bedah siasat,” katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..