Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, January 27, 2009

SARAWAK LONGGARKAN UNDANG-UNDANG IMIGRESEN PEKERJA ASING

20 Januari, 2009 18:47 PM
By: Ramjit

KUCHING, 20 Jan (Bernama) -- Sarawak akan melonggarkan dasar imigresennya untuk membuka negeri itu bagi kemasukan pekerja asing separuh mahir secara yang terkawal untuk diambil bekerja dalam pelbagai sektor sebagai persediaan kepada pelaksanaan Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Score), kata Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini.

Beliau bagaimanapun, berkata kemasukan pekerja asing akan ditentukan oleh permintaan untuk tenaga kerja yang khusus, termasuk dalam industri perladangan kelapa sawit dan pembinaan.

"Malah di Sarawak, kami tidak lihat rakyat asing "merayau-rayau mencari pekerjaan" dari satu pekerjaan berasaskan sektor kepada pekerjaan lain manakala majikan tempatan dibenarkan untuk mengimport pekerja asing dari semasa ke semasa mengikut kuota yang diperuntukkan oleh jabatan imigresen," katanya semasa sesi soal jawab pada Sidang Kemuncak Perniagaan Sarawak di sini.

Sekiranya para pekerja asing ini tidak berkelakuan baik atau kurang produktif, ia terpulang kepada majikan untuk menghantar mereka balik ke negara asal mereka," katanya, dengan merujuk kepada undang-undang imigresen Sarawak yang berautonomi, yang sekarang ini menyekat rakyat Malaysia dari Semenanjung mendapatkan pekerjaan di sini memandangkan mereka perlu untuk memohon permit kerja tahunan.

Sidang kemuncak selama dua hari itu, yang membawa tema "Ke arah Kemampanan Pembangunan Untuk Kekayaan, Pertumbuhan dan Kestabilan Berterusan", telah dianjurkan oleh Institut Strategi dan Kepimpinan Asia.

Industri berintensifkan tenaga yang utama dalam Score dijangka mewujudkan 1.5 juta peluang pekerjaan bagi pekerja mahir, teknikal dan profesional menjelang 2030, apabila negeri itu menjalani fasa kedua transformasinya.Bercakap kepada pemberita kemudian, Ketua Menteri itu berkata rakyat Sarawak yang bekerja di luar dan berdepan dengan pengangguran disebabkan kemelesetan global sekarang boleh kembali bekerja di negeri itu sekiranya kemahiran mereka menepati kehendak pekerjaan yang tersedia.

BERNAMA

No comments:

Artikel - Artikel..