Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, January 27, 2009

PEKERJA ASING TUTUP PELUANG RAKYAT TEMPATAN

UTUSAN MALAYSIA, 27 Januari 2009

SAYA bersetuju dengan langkah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar mahu menghantar pulang pekerja asing di negara ini berdasarkan kepada perkembangan ekonomi semasa.

Kerajaan perlu memikirkan kepentingan ribuan pekerja tempatan yang kehilangan dan bakal kehilangan pekerjaan dalam masa terdekat ini. Persaingan mendapatkan pekerjaan semakin mendesak.

Akan tetapi ramai pekerja tempatan tidak akan mampu bersaing dengan pekerja asing memandangkan upah pekerja asing lebih murah berbanding pekerja tempatan. Malah majikan lebih gemar menggunakan khidmat pekerja asing memandangkan mereka lebih mudah mengerah tenaga pekerja asing.

Kebanjiran pekerja asing di negara ini begitu ketara dan menutup banyak peluang pekerjaan bagi rakyat Malaysia sendiri. Penglibatan pekerja asing dalam sektor pekerjaan di negara ini meliputi semua aspek pekerjaan, tidak kira sektor perkhidmatan mahupun pembuatan hatta pembinaan sekalipun.

Sedangkan khidmat pekerja asing hanya diperlukan dalam sektor yang kritikal untuk mendapatkan pekerja. Tetapi majikan di Malaysia lebih gemar menggunakan khidmat pekerja asing yang lebih murah dan lebih mudah dikerah. Seharusnya kerajaan menyemak semula kehadiran pekerja asing dalam sektor yang bukan kritikal.

Paling menyedihkan ramai pekerja asing bekerja di pelbagai sektor tetapi rakyat tempatan terpaksa menganggur. Namun demikian, rakyat Malaysia harus mengetepikan dan membuang sikap memilih kerja dalam menghadapi kegawatan ekonomi ini. Ramai di kalangan pekerja tempatan enggan bekerja di sektor perladangan dan pembinaan. Sudah tiba masanya pekerja tempatan menggantikan pekerja asing di sektor perladangan dan pembinaan.

Ini memerlukan kerjasama dan pertimbangan majikan untuk menyuntik minat pekerja tempatan bekerja di sektor ini. Ramai yang enggan bekerja dalam sektor pembinaan dan perladangan atas sebab gaji murah dan tidak setimpal dengan kerja yang dilakukan.

ASKZEE
Sarawak

No comments:

Artikel - Artikel..