Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, January 23, 2009

PEKERJA KITA CUKUP ISI KEKOSONGAN

UTUSAN MALAYSIA, 23 Januari 2009

KUALA LUMPUR 22 Jan. – Ekonomi negara tidak akan terjejas walaupun pekerja asing dihantar pulang ke negara asal mereka. Ini kerana pekerja tempatan sudah boleh memenuhi permintaan dalam pelbagai bidang termasuk sektor perkilangan dan industri.

Pengarah Eksekutif Persatuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan berkata, malah setiap tahun terdapat kira-kira 400,000 rakyat tempatan yang mahir dalam pelbagai bidang membuat permohonan untuk mendapatkan pekerjaan.

Menurutnya, statistik juga menunjukkan kira-kira 150,000 pemohon adalah graduan daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) atau swasta yang mahir dalam pelbagai bidang termasuk sektor perkilangan atau industri teknologi.

‘‘Negara kita mempunyai tenaga pekerja yang mencukupi untuk mengisi apa jua bidang pekerjaan sehingga tidak perlu bergantung kepada tenaga pekerja asing.

‘‘Cadangan kerajaan untuk menghantar balik pekerja asing tidak akan memberi beban atau masalah kepada negara kita dalam menghadapi situasi kegawatan ekonomi global,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

No comments:

Artikel - Artikel..