Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, January 30, 2009

PELUANG BAGI WANITA ASING HILANG KERJA (?)

BERITA HARIAN, 30 Januari 2009
Azman Mahmood bhnews@bharian.com.my

Papa tawar jadi pembantu rumahKUALA LUMPUR: Pekerja wanita warga asing daripada sektor pembuatan dan perkhidmatan, terutama dari Indonesia yang diberhentikan berpeluang terus bekerja di negara ini sebagai pembantu rumah. Ini berikutan kesediaan Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa) menimbang pengambilan pekerja dari negara itu jika ada permintaan majikan tempatan.

Presidennya, Datuk Raja Zulkepley Dahalan, berkata Papa sedia menawarkan peluang itu bagi mengelakkan mereka menjadi pendatang tanpa izin kerana tidak pulang ke negara asal selepas diberhentikan kerja walaupun tamat kontrak. Katanya, langkah itu hanya boleh dilakukan jika ada permintaan dan pengambilan dibuat mengikut kelayakan, manakala latihan asas akan diberikan mengenai tugas pembantu rumah. Bagaimanapun, Papa hanya menawarkan peluang itu jika mereka berminat dan mendaftar dengan agensi pembantu rumah asing yang berdaftar dengan persatuan.

"Kita juga sedia berbincang dengan kerajaan dan Kedutaan Indonesia mengenai perkara itu, termasuk menukar status kerja atau berkaitan kontrak baru sebagai pembantu rumah," katanya semalam.

Beliau berkata, jika kerajaan membenarkan tenaga kerja itu disalurkan kepada sektor pembantu rumah, ia dapat mengurangkan gejala sosial di kalangan rakyat asing di negara ini. Katanya, keperluan tenaga kerja di sektor itu akan semakin mendesak dalam tempoh lima tahun akan datang kerana rakyat tempatan tidak berminat menjadi pembantu rumah.

"Papa sendiri semakin sukar memenuhi permintaan majikan yang memerlukan khidmat pembantu rumah terutama dari Indonesia kerana ejen di sana mengenakan yuran tinggi sehingga mencecah RM5,000 seorang tidak termasuk yuran yang ditetapkan ejen di Malaysia.

"Kalau Papa dibenarkan mengambil pekerja wanita asing yang diberhentikan kerja, kita boleh menawarkan yuran lebih rendah kepada majikan kerana kos pengurusan menjadi lebih rendah dan menjimatkan seperti urusan dokumentasi dengan imigresen atau menukar status kerja kerana mereka sudah berada di Malaysia," katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..