Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, January 22, 2009

GENERASI KEDUA FELDA DAKWA HIDUP DAIF

JOHOR BAHRU: Sekumpulan 20 generasi kedua Felda Endau, Mersing, mendakwa majoriti penduduk di penempatan berkenaan hidup di bawah paras kemiskinan dan mahu kerajaan segera bertindak bagi membantu mereka. Kumpulan berkenaan yang hadir di Bangunan Sultan Ibrahim, di sini, kelmarin, bagi menyerahkan memorandum tuntutan mereka kepada Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman turut mendakwa bahawa penempatan Felda tertua di Johor itu amat daif serta ketinggalan berbanding penempatan Felda lain. Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) cawangan Felda Endau, Abdul Razak Abu Bakar, berkata penempatan itu dibuka pada 1959 dan mempunyai 255 peneroka dengan setiap peneroka mendapat 2.88 hektar tanah.

Beliau berkata, sepatutnya setiap peneroka mendapat empat hektar tanah tetapi kawasan seluas 282.03 hektar yang dimajukan Felda di peringkat empat pada 1985, sehingga kini gagal diserahkan kepada peneroka. "Dengan keluasan yang ada, pendapatan bersih yang diperoleh setiap peneroka hanya di bawah RM700 dan masih di tahap kemiskinan tegar. Jika program tanam semula dibuat, pinjaman sara hidup diperoleh masih di bawah RM700 sebulan berbanding RM1,000 yang diterima peneroka lain," katanya selepas menyerahkan memorandum itu, di sini. Hadir sama, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan Nasional, Mazlan Aliman.

Sehubungan itu, kumpulan peneroka berkenaan mendesak kerajaan negeri mengadakan perbincangan segera dengan Felda bagi memuktamadkan kawasan peringkat empat sebagai lot tambahan bagi mencukupkan hak empat hektar tanah untuk setiap peneroka. Selain itu, Abdul Razak juga mahu kerajaan memberikan perhatian serius kepada nasib generasi kedua Felda berkenaan yang tidak memiliki pendapatan atau kediaman tetap dan terus menetap di rumah ibu bapa mereka.

1 comment:

BLOG GENERASI FELDA said...

Dimaklumkan bahawa telah wujud BLOG GENERASI FELDA oleh itu jika saudara atau ada lagi kawan2 dari generasi felda bolehlah mendaftar masuk kedalam senarai .....di Blog Generasi felda .... terima kasih .

Artikel - Artikel..