Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, January 12, 2009

65,000 PEKERJA ASING DIHANTAR PULANG

BERITA HARIAN, 12 Januari 2009
Norfatimah Ahmad tim@bharian.com.my

Lebih ramai pendatang serah diri sejak Ogos KUALA LUMPUR: Lebih 65,000 pekerja asing tanpa izin yang menyerah diri kerana tinggal melebihi tempoh di negara ini dihantar pulang sejak Ogos lalu, kata Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Mahmood Adam. Beliau berkata, jumlah itu suatu pencapaian baik bagi Jabatan Imigresen selepas memperkenalkan sistem kompaun serta penubuhan mahkamah khas yang bertanggungjawab mengendalikan kes membabitkan pekerja asing.

"Mekanisme sedia ada dengan pelaksanaan sistem yang mudah mendorong pekerja asing yang melakukan kesalahan menyerah diri dan sejak Ogos lalu dianggarkan kira-kira 500 pekerja asing tanpa izin berbuat demikian di seluruh negara setiap hari".

"Jabatan Imigresen juga bersiap sedia pada bila-bila masa jika kerajaan mengarahkan supaya melaksanakan tindakan susulan tertentu untuk mengurangkan jumlah pekerja asing tanpa izin yang dianggarkan lebih 600,000," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Setakat ini, kebanjiran warga asing di negara ini mencecah 2.2 juta dengan jumlah tertinggi dari Indonesia iaitu 1.2 juta yang masuk secara sah, manakala lebih setengah juta memasuki negara ini secara haram selain hampir 10,000 tahanan di depoh tahanan imigresen.

Kehadiran mereka turut menyumbang kepada aliran keluar mata wang asing dan dianggarkan RM17.2 bilion dihantar menerusi bank tempatan ke luar negara tahun lalu dengan lebih 90 peratus atau RM15.5 bilion dikirim warga asing.

Mahmood berkata, jumlah pekerja asing tanpa izin yang menyerah diri itu membabitkan rakyat pelbagai negara termasuk India, Bangladesh, China, Pakistan dengan jumlah paling ramai adalah dari Indonesia.

No comments:

Artikel - Artikel..