Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, January 28, 2009

JANGAN BERI MUKA MAJIKAN PENTINGKAN DIRI

UTUSAN MALAYSIA, 28 Januari 2009
ZAKARIA MOHD. YUSOF
Jabatan Ukur Bahan, Fakulti Alam Bina UTM, Skudai, Johor.

SEKALI lagi isu warga asing menjadi topik utama media tempatan. Sejak beberapa tahun lalu, seruan untuk menghentikan pekerja asing sering kedengaran. Malang sekali suara-suara ini timbul mengikut musim tanpa ada tindakan dan dasar perancangan sumber manusia yang jelas.

Akhirnya apa yang kita lihat, pekerja asing masih berleluasa memunggah khazanah di bumi ini. Ironinya, kitalah yang mengundang mereka ke sini.

Umum mengetahui kebergantungan kepada warga asing hanya sebagai penyelesaian jangka pendek yang merugikan negara dalam tempoh panjang, apalagi dalam keadaan semua pihak terkesan oleh ekonomi semasa.

Namun, khidmat warga asing masih menjadi intaian majoriti majikan lantaran bayaran upah jauh lebih murah. Apalagi, komitmen warga tempatan yang seringkali diragui terutama dalam sektor kolar biru. Sudah sampai masanya untuk kita memikirkan dengan serius bilakah polemik ini akan berakhir.

Benar, kita perlu memikirkan masa depan perusahaan tetapi kita tidak harus terleka dengan menganggap warga asing adalah segala-galanya dan mempunyai tanggapan yang negatif kepada pekerja tempatan.

Kita tentunya ingin menjadi warga yang sentiasa mengutamakan kepentingan negara, mempunyai jati diri yang tinggi.

Sesungguhnya, penyelesaian tidak harus diletakkan kepada kerajaan semata-mata. Sesudah sekian lama meraih keuntungan yang besar di waktu senang, sudah sampai masanya syarikat-syarikat besar tempatan berkorban dan mencari penyelesaian. Majikan juga perlu mengambil kira kepentingan negara.

Memberi peluang kepada warga tempatan adalah satu cara dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, sekalipun langkah ini mengakibatkan syarikat terpaksa memperolehi pulangan yang lebih kecil. Sesuatu yang malang sekiranya ada pengusaha yang mengambil langkah mudah dan menjadikan kemelut ekonomi sebagai kambing hitam untuk memberhentikan pekerja tempatan dan sebaliknya mengekalkan warga asing semata-mata untuk mengurangkan kos operasi.

Tindakan begini tentulah tidak bijak, tidak memiliki rasa tanggungjawab, jauh sekali menunjukkan rasa cinta kepada negara. Sekiranya inilah tindakan singkat yang diambil oleh pengusaha, tidak keterlaluan kalau kita kategorikan mereka ini sebagai golongan yang hanya mementingkan diri. Hanya sanggup meloloskan diri dari belenggu ekonomi secara bersendirian dan membiarkan pihak lain menyelesaikan kemelut yang mereka cipta secara tidak langsung.

Sekiranya pemberhentian pekerja tempatan terus dibuat tanpa menjejaskan pekerja asing, maka sangat perlu untuk kerajaan mengambil langkah lebih tegas terhadap pengusaha. Pilihan dan kelonggaran yang telah diberi sekian lama dengan membenarkan membawa masuk warga asing rupa-rupanya telah menyebabkan setengah pengusaha berada di zon yang amat selesa dan meraih untung berlipat kali ganda tanpa mahu memikul tanggungjawab sosial. Golongan ini perlu disedarkan segera.

Alangkah beruntungnya negara sekiranya perancangan sumber daya manusia dilaksanakan dengan teliti sejak lima tahun lalu dan diguna pakai sepenuhnya sewaktu saat-saat getir ketika ini. Kita bukan sebuah negara yang ketandusan sumber tenaga manusia. Tidak seharusnya timbul persoalan mengharapkan pihak lain untuk merealisasikan agenda pembangunan negara.

Sayangnya sistem pendidikan kita masih menekankan kepada peperiksaan dan bukan berorientasikan pekerjaan di lapangan. Akibatnya, kita melahirkan insan yang mempunyai ilmu tetapi tidak mampu mendapatkan pekerjaan.

Kita melahirkan puluhan ribu tenaga kerja berkemahiran setiap tahun tetapi masih terkapai-kapai menentukan haluan kehidupan lantaran mempunyai persepsi yang negatif. Ia menjadi alasan yang paling mudah untuk majikan menjadikan warga asing sebagai pilihan. Akhirnya, jutaan pekerja luar menjadikan negara kita lubuk wang, sedangkan orang kita sekadar menjadi pemerhati dengan penuh sopan.

Justeru, perancangan pembangunan sumber manusia hendaklah dilaksanakan dengan lebih berkesan. Cadangan untuk menyediakan jumlah siling pekerja asing mengikut sektor seperti dicadangkan kerajaan penghujung tahun lalu umumkan segera sebagai panduan kepada majikan.

Usaha berperingkat-peringkat tersebut hendaklah didokumenkan juga mengikut sektor dan mengikut tempoh yang tertentu dengan jelas. Cukuplah dengan apa yang kita sering sebutkan yang warga asing ini turut menyumbang dalam pembangunan negara.

Kita sebenarnya terikut-ikut dengan rentak majikan yang kurang jati diri, yang sentiasa menimbulkan keraguan dengan kebolehan warga tempatan. Kerajaan harus tegas dalam melayan kehendak majikan seperti ini.

Moga lima tahun akan datang semua sektor bakal ditunjangi oleh orang kita atau kita masih dengan melodi yang sama.

No comments:

Artikel - Artikel..