Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, January 26, 2009

LESEN KELAS F HIDUP SEMULA - BANTU KONTRAKTOR KECIL DAPATKAN PROJEK KERAJAAN PUSAT

BERITA HARIAN, 26 Januari 2009
Mohd Azrone Sarabatin azrone@bharian.com.my

Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) mengkaji untuk menghidupkan semula lesen Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) Kelas F yang dibekukan sejak empat tahun lalu dengan permulaan di Sabah sebelum diperluaskan ke seluruh negara. Menterinya, Datuk Noh Omar, berkata ia berikutan kewujudan banyak peluang mendapatkan tender Kerajaan Pusat menerusi Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), Bajet 2009 dan Projek Rangsangan Ekonomi untuk negeri itu yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, baru-baru ini.

"Kajian untuk menghidupkan semula lesen berkenaan akan dibuat secepat mungkin," katanya pada sidang media selepas melancarkan Gerak Usahawan Majlis Pembangunan Usahawan Parlimen (MPUP) Tawau di Dewan Masyarakat Tawau di sini, semalam. Hadir sama, Pengerusi MPUP Tawau yang juga Pembantu Menteri Kewangan negeri, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan.

Noh berkata, kementerian sedia mengaktifkan semula 5,000 daripada 31,000 lesen Kelas F di seluruh negara yang tidak aktif bagi membolehkan mereka merebut pelbagai projek kerajaan Pusat. Bagaimanapun katanya, mereka tertakluk kepada tiga syarat iaitu tidak disenaraihitamkan oleh PKK, mempunyai tenaga kerja dan tidak mengalibabakan projek.

Dalam pada itu, Noh berkata, MECD memberi amaran kepada pemilik dan pengusaha pengangkutan awam di seluruh negara supaya tidak menggunakan khidmat pendatang tanpa izin sebagai pemandu bagi mengelak permit mereka ditarik balik. "Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) akan melakukan pemantauan di seluruh negara dan tindakan segera akan diambil kepada mereka yang menggunakan khidmat pendatang terbabit.

"Jika syarikat itu memiliki 20 kenderaan dan satu daripadanya didapati menggunakan khidmat pendatang tanpa izin sebagai pemandu, semua permit kenderaan itu akan ditarik balik serta-merta.

"MECD juga akan membuka permohonan kepada individu untuk mendapatkan permit teksi bagi memastikan ia tidak dimonopoli syarikat tertentu dengan tumpuan kepada pemandu kedua (belum memiliki kenderaan awam itu)," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Noh berkata Majlis Amanah Rakyat (Mara) sudah meluluskan sebanyak RM19.1 untuk pembiayaan pinjaman perniagaan Bumiputera merangkumi RM6.9 juta untuk Lahad Datu, RM6.3 juta (Tawau) dan Semporna (RM5.89 juta) sepanjang tahun ini.

"Kementerian juga akan mempertimbangkan untuk meluluskan permit bas mini desa kepada individu dan syarikat untuk memantapkan pengangkutan awam di kawasan itu," katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..