Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, January 14, 2009

USAH BIAR PENDATANG 'BESAR KEPALA'

BERITA HARIAN, 14 Januari 2008

LAPORAN akhbar ini kelmarin menjelaskan bahawa sehingga Ogos tahun lalu, seramai 65,000 pekerja asing yang tinggal lebih masa dihantar pulang ke negara mereka selepas menyerah diri kepada Jabatan Imigresen. Perkembangan ini sangat menarik kerana menurut jabatan itu, sebagai tindakan susulan, mereka bersedia menangani masalah pendatang asing selanjutnya terutama bagi mereka yang berada di negara kita secara tidak sah. Dianggarkan 2.2 juta pekerja asing berada di negara kita sekarang, manakala lebih 600,000 lagi tinggal secara haram. Dalam pada itu, ada sejumlah 1.2 juta pekerja asing dari Indonesia iaitu jumlah teramai jika dibandingkan dengan negara lain.

Apa yang dilakukan Jabatan Imigresen ini mestilah disertai dengan kerjasama semua pihak. Tidak kira dalam apa keadaan sekalipun ekonomi kita, kita berharap dapat mengurangkan pergantungan kita terhadap pekerja asing demi kebaikan penduduk di negara kita. Pengaliran keluar wang kita ke negara asing memang sudah dimaklumi semua pihak tetapi atas sebab tertentu, kita terpaksa mengharapkan tenaga mereka untuk melangsaikan pelbagai jenis kerja yang kita tidak tahu buat, tidak mahu buat dan tidak kita sukai.

Dalam pada itu, kita juga terpaksa bertarung dengan risiko dan peningkatan kes jenayah yang kita kaitkan dengan pendatang asing apatah lagi bagi mereka yang berada di negara kita secara tidak sah. Kadang-kadang orang tempatan yang tidak pernah melakukan jenayah pun mengambil kesempatan melakukan jenayah kerana mereka menganggap yang akan dituduh dan dicari ialah orang asing.

Kelonggaran menangani pendatang atau pekerja asing sebenarnya mendatangkan masalah kepada kita sendiri. Kemasukan mereka menerusi pelbagai saluran, malah yang memegang pasport palsu pun tidak kita ketahui dengan mudah. Malah, kepadatan mereka di sesuatu tempat sudah mengubah landskap tempatan sehingga di sesetengah tempat, kita seolah-olah berada di Jakarta. Jika musim cuti, merekalah yang memenuhi bandar dan pekan dengan pelbagai gelagat yang melucukan dan juga menyakitkan mata memandang. Jika kita mengikut cara negara Jepun menangani masalah pekerja asing mungkin kita tidak akan menghadapi pelbagai masalah yang menjadi rungutan orang ramai. Pekerja asing di sana diletakkan di bawah pengawasan kementerian undang-undang. Malah, setiap pelawat sama ada pelajar mahupun pekerja mesti mendapatkan kad yang didaftarkan di pejabat kerajaan tempatan iaitu tempat pelawat atau pekerja asing tinggal.

Jika seseorang tidak mempunyai kad itu, mereka akan sukar membuat pelbagai urusan termasuklah memperoleh bekalan elektrik, menyewa rumah dan juga untuk membuat kerja sambilan. Malah, untuk memastikan orang asing tidak terbabit dengan pelbagai salah laku, pihak polis pula akan melantik seorang jiran, penduduk tempatan sebagai mata-mata untuk mengawasi gerak-geri orang asing di tempat mereka. Berbeza dengan negara kita, pekerja asing tinggal di segenap ceruk kampung, bandar sampailah ke hutan sehingga membentuk satu kelompok masyarakat yang jauh sekali budayanya dengan budaya kita.

Oleh itu, ketegasan pihak tertentu dalam menangani masalah ini amat dialu-alukan. Di kampung umpamanya, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Rela tidak semestinya duduk diam membiarkan orang asing menjalankan aktiviti tanpa pemantauan.

M JASNI MAJED
Bukit Kapar, Selangor.

1 comment:

Anonymous said...

Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@mail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

{Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGERI: ===========
ALAMAT: ===========
GENRE: ===========
Jumlah yang diperlukan: ===========
TEMPOH: ===========
BILANGAN TELEFON: =========== =============
Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@mail.com
Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
Salam
Puan Anita

Artikel - Artikel..