Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, January 27, 2009

MBM MAHU KERAJAAN BEKUKAN SEGERA PENGAMBILAN PEKERJA ASING

Thursday, 18 December 2008
KENYATAAN AKHBAR
SETIAUSAHA AGUNG MAJLIS BELIA MALAYSIA

Majlis Belia Malaysia (MBM) merupakan sebuah badan induk kepada 40 buah pertubuhan utama di Malaysia menyokong penuh usaha kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia untuk membekukan sementara pengambilan pekerja asing untuk semua sektor di Negara ini sebagai langkah untuk mengurangkan kadar pengangguran di kalangan belia.

MBM amat terkejut dengan laporan yang disiarkan dalam media bahawa setiap bulan hampir 3000 penganggur berdaftar dengan kementerian berkenaan. MBM yakin, kadar pengangguran ini akan terus meningkat disebabkan kesan ekonomi global yang dialami di seluruh dunia.

Langkah kementerian untuk mengurangkan pengambilan pekerja asing itu bukan sahaja boleh memberi ruang kepada belia tempatan untuk merebut peluang kerja tetapi ianya juga boleh mengurangkan kadar gejala sosial dalam masyarakat kita ini.

MBM memuji langkah yang diambil oleh Jabatan Tenaga Rakyat dengan mengadakan saluran pendaftaran secara online tetapi MBM merasakan langkah itu masih lagi tidak dapat membantu rakyat yang menganggur terutamanya mereka yang tiada kemudahan internet. Masih ramai lagi rakyat Malaysia tidak mengetahui fungsi Jabatan Tenaga Rakyat dalam membantu mereka yang sedang mencari pekerjaan. MBM mahu jabatan ini menggunakan saluran media untuk mempromosikan peranan serta fungsi jabatan kepada masyarakat.

MBM juga turut menyokong kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa kesatuan dan NGO agar pekerja-pekerja asing yang telah tamat kontrak mereka dihantar pulang dengan segera tanpa perlu disambung perkhidmatan mereka.

Jika langkah ini tidak diambil dengan segera, MBM percaya Negara akan menghadapi masalah kadar pengangguran yang semakin meningkat di kalangan rakyat Malaysia dan ini akan menyumbang kepada masalah sosial dalam masyarakat. Keadaan ini akan menjadi bertambah buruk ekoran lebihan pekerja asing dalam Negara yang sudah tamat kontrak tetapi masih lagi menetap di sini. Oleh itu, MBM mahu Kementerian Sumber Manusia berkerjasama dengan Jabatan Imigresen untuk mengesan dan mengenalpasti pekerja asing ini yang semakin bermaharajalela di Negara ini bagaikan Negara mereka sendiri.

Kini, kekayaan Negara sedang dialir keluar melalui 2.1 juta pekerja asing dan MBM pasti jumlah itu sebenarnya kurang berbanding dengan jumlah sebenar pendatang asing dalam Negara ini. Jika kerajaan mengambil langkah itu dengan segera, ianya akan dapat mengurangkan pengaliran keluar wang Negara. Langkah itu juga akan dapat meningkatkan ekonomi Negara secara tidak langsung melalui perbelanjaan oleh rakyat Malaysia yang telah mengisi kekosongan kerja yang sebelum ini diisi oleh rakyat asing.

MBM juga menyeru agar rakyat Malaysia yang sedang menganggur merebut dan mengambil peluang yang ada ini dengan proaktif dan tidak terlalu memilih pekerjaan. Kerajaan telah mengadakan pelbagai kursus kemahiran kepada masyarakat dalam usaha membantu mereka mendapatkan pekejaan tetapi usaha kerajaan ini akan menjadi sia-sia sekiranya ia dipandang sepi oleh rakyat Malaysia.

MBM berharap pihak majikan lebih mengutamakan rakyat tempatan dalam usaha membantu kerajaan menangani masalah pengangguran ini dan mereka boleh menggunakan saluran yang disediakan oleh pihak kerajaan dalam mencari pekerja tempatan. Majikan ini seharusnya menjalankan tanggungjawab sosial mereka dengan membantu rakyat Malaysia dan bukannya menafikan hak-hak mereka untuk mendapatkan perkerjaan yang kini diisi oleh orang luar.

Sekian. Terima kasih.

MENGGERAK BELIA MALAYSIA
TAJUDIN AHMAD A.I.S
Setiausaha Agung

No comments:

Artikel - Artikel..