Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, January 23, 2009

KERAJAAN KURANGKAN PEKERJA ASING SECARA BERPERINGKAT

BERITA HARIAN, 23 Januari 2009

PUTRAJAYA: Kerajaan akan berusaha mengurangkan jumlah pekerja asing di negara ini secara berperingkat bagi membuka lebih peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan, kata Datuk Seri Najib Razak. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata, Kabinet juga mengarahkan semua pihak berkuasa berkaitan untuk meningkatkan penguatkuasaan terhadap pekerja asing tanpa izin di seluruh negara. Beliau berkata kerajaan sedang mengkaji langkah pengurangan pekerja asing itu tetapi ia perlu dilakukan secara berperingkat bagi mengelak sektor tertentu terjejas.

“Perkara ini hendaklah dikaji pertamanya daripada segi hasrat kita mengurangkan secara berperingkat bilangan pekerja asing kerana tidak mahu menjejaskan mana-mana sektor ekonomi. “Keduanya, kita hendak melihat bagaimana majikan sama ada kilang, pekedai atau restoran dapat memberi keutamaan (kerja) kepada pekerja tempatan," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Membanteras Dadah (MTMD) Kebangsaan, di sini, semalam. Beliau berkata akibat terlalu mudah mendapat tenaga kerja asing, ada majikan yang mengetepikan pekerja tempatan semata-mata kerana mahu keuntungan berlebihan.

“Kita hendak sarankan supaya rakyat tempatan diberi keutamaan daripada segi pekerjaan dan Kabinet juga mengarahkan supaya penguatkuasaan terhadap pekerja asing tidak sah dipertingkatkan bukan saja di Sabah tetapi juga di Semenanjung," katanya. Najib berkata ada tempat tertentu yang didapati menggunakan pekerja asing tanpa izin yang memerlukan tindakan lebih tegas. Dalam perkembangan lain, Najib juga berkata sebanyak RM5 bilion daripada peruntukan RM7 bilion yang diumumkan dalam pakej rangsangan ekonomi pada November lalu sudah dipindahkan kepada kementerian dan agensi berkaitan. Katanya, baki RM2 bilion lagi akan disalurkan minggu depan dan mahu supaya semua agensi mengambil tindakan segera melaksanakan projek yang diluluskan.

Mengenai mesyuarat MTMD, Najib berkata, kerajaan memperuntukkan RM5 juta untuk disalurkan melalui Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan badan berkaitan pencegahan dadah untuk meningkatkan kempen kesedaran mengenai bahaya dadah sintetik seperti syabu dan ketamin. Beliau berkata pola penggunaan dadah jenis itu membentuk ancaman baru yang amat serius dan berpindah daripada dadah jenis biasa. “Pemindahan daripada dadah bentuk tradisi kepada sintetik adalah satu fenomena yang perlu dibanteras dan kita akan teruskan usaha ini bukan saja daripada segi penguatkuasaan tetapi juga kempen kesedaran yang perlu kita pakej semula,” katanya.

1 comment:

Anonymous said...

salam .
just wanna 2 said, a lot of thanks to the author!
ur article give a lot of aid.
thanks yeah;D

all of ur streak about 'pati' become us, a winner in debate competition .
alhamdulillah .

100% sure that ur article wanna give double benefits to the pupil out there .
may allah bless u.
syukran;DD

Artikel - Artikel..