Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, January 22, 2009

HENTI AMBIL PEKERJA ASING: KDN

BERITA HARIAN, 22 Januari 2009
Saufi Hamzahsofeeham@bharian.com.my

PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Sumber Manusia akan berbincang untuk menghentikan pengambilan pekerja asing di sektor pembuatan dan perkhidmatan dalam keadaan negara menghadapi kemungkinan kelembapan ekonomi. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata pekerja asing khususnya yang tidak ada pekerjaan dihantar pulang manakala khidmat warga asing bagi kedua-dua sektor itu wajar dihentikan.

"Kita patut mula menghantar mereka (pekerja asing) pulang dan majikan jangan memintas (ingkar) keputusan kita dengan mewujudkan kontrak perkhidmatan (baru) atau menggunakan sumber luar.

"Dalam penyata pembayaran (gaji), tiada pekerja asing tetapi sebenarnya mereka mengupah pekerja asing untuk menyediakan perkhidmatan,” katanya pada sidang media selepas menghadiri perhimpunan bulanan KDN di sini, semalam. Syed Hamid diminta mengulas pemberhentian ramai pekerja asing berikutan kelembapan ekonomi yang boleh menyebabkan gejala sosial termasuk peningkatan kadar jenayah. Katanya, pengambilan pekerja asing patut dihentikan dan semua pihak tidak lagi memohon mendapatkan pekerja asing.

"Kita lebih berminat menghantar mereka pulang, mereka patut dihantar pulang. Tiada lagi alasan, kita mesti sayangkan negara kita dan saya berdepan pelbagai tekanan," katanya. Beliau juga berkata, keputusan kerajaan sebelum ini amat jelas supaya semua stesen minyak beroperasi secara layan diri tetapi masih ramai khidmat pekerja asing digunakan.

No comments:

Artikel - Artikel..