Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, January 27, 2009

MTUC SOKONG BEKU PENGAMBILAN PEKERJA ASING

BERNAMA, 22 Januari, 2009 19:38 PM
By: Ramjit

KUALA LUMPUR, 22 Jan (Bernama) -- Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menyambut baik hasrat kerajaan membekukan pengambilan pekerja asing dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan.Setiausaha Agungnya G. Rajasegaran berkata langkah itu wajar dilaksanakan memandangkan kini, dua sektor tersebut menggunakan khidmat kira-kira sejuta pekerja asing. Rajasegaran berkata kerajaan juga sepatutnya membatalkan serta-merta permit kerja warga asing yang belum tiba di Malaysia.

"Memandangkan warga asing ini masih berada di negara asal mereka, lebih baiklah mereka dimaklumkan tentang pembatalan itu supaya mereka tidak terus datang ke sini sebagai penganggur dan menambahkan lagi bebanan kita," katanya kepada Bernama.

Mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamid bahawa masanya sudah tiba bagi pekerja asing dihantar pulang ke negara asal masing-masing, Rajasegaran berkata pelaksanaan langkah itu tidak semudah yang diucapkan. Beliau berkata pekerja asing terikat dengan kontrak dan selagi mereka mematuhi terma dan syaratnya, mereka tidak boleh dibuang kerja.

Sebuah agensi pengambilan pekerja asing mendakwa langkah Malaysia untuk menghantar pulang pekerja asing ke negara asal mereka akan melibatkan perbelanjaan besar kerana pampasan perlu dibayar kepada pekerja yang kontrak mereka masih sah. Pengurusnya, yang hanya mahu dikenali sebagia Nathan, berkata agensi itu mengambil antara 50 dan 100 pekerja setiap bulan, kebanyakannya dari India.

"Walaupun kami ada kira-kira 1,000 permit yang telah diluluskan, kami tak akan gunakan kuota ini sepenuhnya berikutan keadaan ekonomi semasa," katanya.Beliau berkata setiap pekerja asing perlu membayar sekitar RM8,000 kepada agensi itu untuk mendapatkan pekerjaan di Malaysia dan jumlah termasuk bagi bayaran tambang kapal terbang dan levi.

BERNAMA

1 comment:

Anonymous said...

salam .
just wanna 2 said, a lot of thanks to the author!
ur article give a lot of aid.
thanks yeah;D

all of ur streak about 'pati' become us, a winner in debate competition .
alhamdulillah .

100% sure that ur article wanna give double benefits to the pupil out there .
may allah bless u.
syukran;DD

Artikel - Artikel..