Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, January 25, 2009

ELAK PEKERJA ASING JADI BEBANAN

MINGGUAN MALAYSIA, 25 Januari 2009

ADAKAH selama ini kerajaan membuat kajian terperinci dan analisis yang betul mengenai kadar keperluan pekerja asing di negara ini?

Adakah perbincangan dari semasa ke semasa antara kerajaan dan majikan di sektor perkhidmatan, pembuatan, perkilangan, pertanian dan peladangan dilangsungkan untuk mencari jawapan kepada persoalan pertama tadi?

Atau dasar pengambil pekerja asing yang diperkenalkan lebih 10 tahun lalu dan nampak 'sempurna' di atas kertas menjadi satu-satunya garis panduan yang digunapakai selama ini tanpa ada keperluan untuk melihat kemungkinan wujudnya sebarang penyelewengan sehingga menyebabkan berlakunya limpahan pekerja asing di negara ini.

Ramai tertanya-tanya adakah angka lebih 2 juta itu memenuhi kehendak pasaran pekerjaan di negara ini dan benar-benar membantu merangsang sektor ekonomi. Atau angka tersebut melebihi paras keperluan sebenar sekali gus memberi kesan kepada peluang serta ruang untuk mendapatkan pekerjaan di kalangan penduduk tempatan.

Hakikatnya angka terkini pekerja asing di negara yang masuk secara sah memberi gambaran bahawa kajian terperinci dan analisis yang lengkap tidak dijalankan oleh kerajaan bersungguh-sungguh bersangkutan dengan pengambilan pekerja asing.

Ini terbukti apabila berlakunya kegawatan ekonomi di peringkat global yang memberi kesan kepada Malaysia termasuk pemberhentian pekerja secara beramai-ramai, kerajaan tampil dengan idea-idea jangka pendek. Sedangkan sebelum setiap peraturan serta dasar pengambil pekerja asing dikuatkuasakan, semua aspek termasuk kemungkinan berlakunya kemelesetan ekonomi mesti diambil kira untuk memastikan kesannya terhadap pertumbuhan negara tidak begitu besar.

Maksudnya, proses merangka pengambilan pekerja asing mesti dijalankan secara berterusan sambil melihat keperluan jangka panjang serta tidak meminggirkan pelbagai kemungkinan termasuk akan berlakunya kemelesetan ekonomi di peringkat global dan domestik. Keperluan lain yang mesti diberi perhatian oleh kerajaan ialah membuat kajian mengenai peratusan pertumbuhan sektor-sektor yang menggaji kumpulan tersebut dan dijadikan perbandingan dalam menentukan keperluan sebenar tenaga kerja asing di Malaysia.

Begitu juga dengan peratusan penglibatan pekerja tempatan dalam sektor-sektor yang dibenarkan menggunakan khidmat pekerja asing. Perbandingan seperti ini juga akan memberi jawapan kepada semua pihak sejauh mana dasar pengambilan pekerja asing yang diperkenalkan oleh kerajaan dipatuhi oleh majikan dan agensi

Hakikatnya semacam ada ketagihan tegar pekerja asing di pihak majikan pelbagai sektor di negara ini sehingga kumpulan itu membina jumlah yang tinggi iaitu mencecah lebih 2 juta orang. Itu belum termasuk lagi pekerja asing yang masuk ke negara ini tanpa dokumen perjalanan yang sah dan menyelinap di sana sini sehingga menjadi antara faktor menyumbangnya peningkatan kadar jenayah di Malaysia.

Namun isu kebanjiran pekerja asing biar pun telah diketahui kesannya dari pelbagai sudut tidak pernah berjaya diselesaikan sepenuhnya atau cuba dimuktamadkan jalan penyelesaiannya. Seolah-olah keperluan sebenar pekerja asing di kalangan majikan-majikan di negara ini tidak dicatur sebaik mungkin sebaliknya kemasukan mereka dibuat sewenang-wenangnya gara-gara keghairahan pihak tertentu ingin mengaut keuntungan 'atas angin'.

Kesukaran untuk membezakan antara keperluan dan keuntungan menyebabkan ada sektor yang tidak perlu menggunakan khidmat pekerja asing turut berbuat demikian - mengusutkan lagi permasalahan tenaga kerja asing di negara ini.

Industri kecil dan sederhana (IKS) misalnya semakin bergantung kepada pekerja asing biar pun secara realitinya anak-anak tempatan boleh saja digunakan untuk menghidupkan industri tersebut. Apatah lagi IKS itu sendiri sarat dengan bantuan pembiayaan dan penyediaan kemudahan oleh kerajaan - tidak ada alasan untuk majikan-majikan yang terlibat dalam sektor tersebut menggaji pekerja asing sebaliknya langkah bersungguh-sungguh mencari tenaga kerja tempatan mesti dimanfaatkan.

Keadaan itu amat berbeza dengan negara-negara lain termasuk di Jepun di mana pekerja-pekerja IKS-nya terdiri daripada warga tempatan termasuk wanita dan warga emas yang masih mempunyai tenaga untuk menyertai sektor tersebut.

Dalam keadaan banyak negara semakin berusaha memanfaatkan sepenuhnya keringat rakyat sendiri, Malaysia melawan arus dengan membiarkan kemasukan pekerja asing dilakukan secara berleluasa sehingga menjejaskan peluang rakyat negara sendiri untuk menyertai sektor pekerjaan.

Alasan yang sering ditawarkan oleh majikan ''rakyat Malaysia tidak gemar bekerja di sektor-sektor berat''. Penduduk di negara ini juga tidak mahu melakukan kerja-kerja 3D - dirty, danger, difficult. Maknanya rakyat Malaysia amat rendah keupayaannnya tetapi tinggi 'darjatnya' sehingga enggan bergelumang dalam kerja-kerja yang kotor, bahaya dan sukar.
Memilih

Soalnya benarkah begitu? Adakah rakyat Malaysia terlalu memilih kerja dan sanggup menganggur daripada bekerja di sektor-sektor yang sekarang ini didominasi oleh pekerja asing? Adakah kaji selidik yang komprehensif telah dijalankan untuk membuktikan pandangan seperti itu terutamanya dalam keadaan kadar pengangguran di negara ini mencatatkan penambahan dalam peratusan.

Kegawatan ekonomi global yang bahangnya mula dirasakan di Malaysia adalah masa yang amat sesuai untuk diukur dan dikaji cita rasa pekerjaan di kalangan rakyat negara ini terutamanya lepasan universiti yang angkanya juga semakin membimbangkan.

Tempoh ini juga perlu diberi perhatian jika ingin dibuat penanda aras di paras manakah sebenarnya keperluan pekerja asing di negara ini dan adakah selayaknya ia dikurangkan kepada peratusan tertentu. Bayangkanlah jika 20 peratus peluang pekerjaan yang diwujudkan di negara ini setiap tahun jatuh ke tangan pekerja asing, bermakna rakyat Malaysia terpaksa bersaing untuk mendapatkan pekerjaan di tanah air sendiri dan seringkali pekerja luar diberi keutamaan kerana faktor gaji yang lebih rendah.

Sebab itu dalam suasana ekonomi yang tidak sihat dan jumlah pekerja (termasuk pekerja asing) diberhentikan bertambah dari hari ke hari, maka satu percaturan dan perkiraan yang bijak perlu dilaksanakan oleh kerajaan supaya kelak kita tahu dan sedar bahawa negara sebenarnya masih boleh dibangunkan biar pun jumlah pekerja asing dikurangkan separuh daripada yang sedia ada.

Malah inilah masanya untuk dibuktikan bahawa rakyat Malaysia sebenarnya boleh memberi sumbangan yang lebih besar kepada pembangunan negara dengan dibantu oleh kehadiran pekerja asing pada paras yang amat munasabah dan bukannya melimpah ruah seperti sekarang ini sehingga apabila tiba cuti umum, bandar raya Kuala Lumpur misalnya dilitupi dengan wajah-wajah asing sehingga mewujudkan suasana amat tidak selesa di kalangan rakyat tempatan.

Jika Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar telah menegaskan bahawa pekerja asing akan dihantar pulang secara berperingkat, maka laksanakanlah dasar tersebut bersungguh-sungguh. Jika kerajaan mengingatkan para majikan di pelbagai sektor supaya memberhentikan pekerja asing terlebih dahulu sebelum berbuat demikian terhadap pekerja tempatan maka pemantauan rapi mesti dibuat untuk memastikan peringatan tersebut dipatuhi.

Begitu juga dengan keghairahan syarikat-syarikat yang membekalkan tenaga kerja asing membawa masuk pekerja asing mesti dikawal supaya cakap-cakap kononnya ada syarikat yang membawa masuk 5,000 pekerja asing sehari tidak kedengaran lagi. Perkhidmatan yang ditawarkan oleh lebih 260 syarikat penyumber luar yang beroperasi di seluruh negara mesti diawasi sepenuhnya untuk memastikan ia tidak menjadi salah satu punca kebanjiran pekerja asing di negara ini yang semestinya menimbulkan masalah jika timbul cadangan untuk menghantar mereka pulang ke negara asal akibat kegawatan ekonomi.

Di sebalik tindakan itu, negara kita sebenarnya masih memerlukan tenaga pekerja asing tetapi apa yang perlu dilakukan ialah dengan mengambil pekerja mahir dalam bidang tertentu yang amat diperlukan seperti pembinaan. Proses ini hendaklah dilakukan secara terancang dan terperinci untuk mengelak kehadiran pekerja asing dalam jumlah yang melebihi keperluan.
Selama ini, kerajaan sudah membazirkan masa dan wang dengan menggaji pekerja asing bagi menampung keperluan di sektor tertentu, sedangkan ramai di kalangan penduduk tempatan boleh melakukannya.

Pengaliran wang ke luar negara yang dibawa oleh pekerja asing yang bekerja di Malaysia itu akan berterusan selagi kita tidak mengorak langkah menampung segala kelompongan dalam pekerjaan itu dengan pekerja tempatan.

Malah, negara juga akan terus rugi jika tidak mempunyai pekerja tempatan yang mahir, kerana semua kerja itu dilakukan pekerja asing. Oleh itu, kerajaan juga seharusnya menggalakkan pekerja tempatan dengan menyediakan insentif menarik selain memperkenalkan teknologi terkini dalam pengurusan kerjanya.

Pada masa sama, warga tempatan perlu membuang sikap suka memilih pekerjaan dan berasa bangga dapat menyumbang tenaga membangunkan negara. Peraturan digariskan kerajaan dari segi pengambilan pekerja asing juga perlu dipatuhi. Majikan atau agensi pembekal pekerja asing sewajarnya membawa masuk mereka berdasarkan kepada permintaan dan bukan bertindak sesuka hati tanpa kawalan.

Sebagai contoh, jika sebuah syarikat memerlukan 100 pekerja untuk sektor tertentu, permit yang dipohon hanya untuk pekerja sejumlah itu saja. Malangnya, apa yang berlaku, ada segelintir majikan membawa masuk lebih pekerja daripada jumlah permintaan dan kemudian diberikan kepada majikan lain dengan bekerja sektor yang tidak berkaitan.

Ini akhirnya mengheret kepada masalah lain yang membebankan kerajaan untuk menyelesaikannya. Apa yang penting, peraturan itu adalah sebagai langkah terbaik bagi memastikan negara tidak terlalu bergantung kepada pekerja asing pada masa depan.

No comments:

Artikel - Artikel..