Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, January 30, 2009

HENTIKAN PERMIT BARU PEKERJA ASING

UTUSAN MALAYSIA, 30 Januari 2009

SEREMBAN - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan meminta Jabatan Imigresen supaya tidak lagi mengeluarkan permit baru untuk pekerja asing pada masa hadapan.

Kata beliau, syor ini sebagai jalan keluar kepada krisis pekerjaan di negara ini dengan memberi lebih banyak peluang kepada pekerja tempatan berkhidmat di kawasan sendiri. Langkah ini juga kata beliau, mampu mengurangkan kebergantungan majikan kepada pekerja asing dan menyedarkan mereka kepentingan menggaji pekerja tempatan dalam syarikat mereka.

''Cadangan ini juga sangat sesuai untuk memperbaiki peratusan pekerja tempatan yang bekerja di kilang-kilang di sekitar negeri ini. Menerusi inisiatif ini, ia secara tidak langsung mewujudkan peningkatan terhadap pekerja tempatan selain berupaya menangani masalah pembuangan pekerja di kalangan rakyat tempatan," kata beliau di sini semalam.

Ketika ditanya pemberita berhubung soal pembaharuan permit, Mohamad menjelaskan bahawa, ia bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.

''Pekerja asing yang memenuhi segala syarat yang ditetapkan untuk bekerja di sini akan dibenarkan untuk memperbaharui permit mereka," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menyarankan agar para belia mengambil langkah menyertai program-program kemahiran anjuran kerajaan supaya dapat memantapkan kemahiran diri selain menimba ilmu terutamanya dalam bidang pembinaan.

''Belia boleh mendapatkan kemudahan latihan serta pendedahan asas yang baik seperti yang ditawarkan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN). Ini bukan sahaja dapat membantu belia untuk memajukan diri, malah membuka peluang yang lebih baik untuk mendapatkan pekerjaan pada masa depan," jelas Mohamad.

Ketika ini IKBN menawarkan tempat kepada 200 pelatih baru di negeri ini untuk mengikuti pelbagai kursus kemahiran.

No comments:

Artikel - Artikel..