Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, January 26, 2009

PEKERJA ASING TAK MAHU PULANG

UTUSAN MALAYSIA, 26 Januari 2009

“Kami tak mahu keluar dari Malaysia’’. Itu adalah luahan beberapa orang pekerja asing yang telah berkhidmat di negara ini sejak lebih tiga tahun lalu. Ternyata, rasa selesa dan mudah memperoleh rezeki di Malaysia mendorong mereka untuk terus tinggal di sini.

Bagi mereka, melakukan kerja-kerja berat tidak menjadi masalah asalkan pendapatan yang diperoleh mampu menampung kehidupan seharian dan dapat dihantar ke kampung halaman. Seorang pekerja kilang warga Bangladesh, Jashimudin, 28, memberitahu, pendapatan yang diperoleh selama tinggal di Malaysia adalah lebih daripada mencukupi untuk perbelanjaan seharian.

‘‘Gaji sebanyak RM800 boleh tampung perbelanjaan saya dan juga untuk keluarga di Bangladesh,’’ katanya ketika ditemui Utusan Malaysia hari ini. Ditanya sama ada dia bersedia kembali ke Bangladesh jika diberhentikan kerja akibat kegawatan ekonomi, Jashimudin pantas menjawab: “Saya tidak mahu pulang’’.

Jashimudin telah bekerja di negara ini selama sembilan tahun dan tidak bersedia untuk pulang ke negara asal kerana selesa dengan keadaan di Malaysia. Perkara yang sama diluahkan oleh tiga rakyat Filipina yang berharap tidak diberhentikan jika masalah kegawatan ekonomi tidak dapat dibendung oleh kerajaan.

“Saya sudah bekerja selama enam tahun di Malaysia. Walaupun gaji yang saya dapat hanya RM400, namun sudah cukup memadai,’’ kata Gloria, 40, yang bekerja sebagai pembantu rumah di ibu kota. Rakan-rakannya, Teresa, 48 dan Gwyneth, 27, masing-masing telah empat tahun bekerja di negara ini sependapat dengan Goria dan tidak bersedia balik ke negara asal sekiranya diminta berbuat demikian.

“Kami memang belum bersedia untuk keluar dari Malaysia. Sekiranya terpaksa, kami akan meminta pampasan untuk menjalani kehidupan seterusnya,’’ kata Teresa, turut di sokong oleh Gwyneth. Seorang mekanik warga Filipina, Andrew, 24, seboleh-boleh tidak mahu kembali ke negara asal sekiranya keadaan ekonomi di negara ini tidak mengizinkannya tinggal lama di sini. Dia yang memperoleh pendapatan sebanyak RM1,000 sebulan amat bergantung kepada pekerjaan di Malaysia untuk menampung keperluan di kampung halaman.

“Tetapi jika tidak ada pilihan, saya terpaksa balik ke negara asal dan akan cuba mencari rezeki di sana,’’ katanya.

Sementara itu, seorang tukang jahit warga Myanmar, Matt Yee, 25, memberitahu sumber pendapatan di negara boleh diperoleh dengan mudah.

“Saya sudah cukup selesa dengan kehidupan di Malaysia. Di sinilah mata pencarian saya,’’ katanya sambil berharap kerajaan tidak mengambil langkah memberhentikan pekerja asing. Ditanya mengenai penyertaan rakyat Malaysia dalam sektor pekerjaan yang menawarkan gaji rendah, katanya, mereka kurang berminat untuk berbuat demikian.

“Saya tidak kisah melakukan pekerjaan seperti itu walaupun berat asalkan dapat mencari pendapatan yang mencukupi untuk diri dan keluarga,’’ katanya.

Kerajaan baru-baru ini tidak menolak kemungkinan terpaksa menghantar balik pekerja asing dan membekukan pengambilan baru bagi memastikan peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia tidak tertutup.

No comments:

Artikel - Artikel..