Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, January 24, 2009

PENDATANG TANPA IZIN DIBENAR PULANG

Berita Harian, 24 Januari 2009
Johan Afandi johan@bharian.com.my

Semua pendatang tanpa izin yang berada di negara ini, kini dibenarkan pulang ke negara masing-masing tanpa dikenakan sebarang tindakan sebagai satu langkah kerajaan mengelakkan kebergantungan kepada pekerja asing ketika menghadapi kegawatan ekonomi.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam, berkata langkah berkenaan sama seperti yang pernah dilakukan kerajaan melalui program pengampunan semula selama empat bulan pada Oktober 2004.

"Ada hampir 1.2 juta pendatang tanpa izin di negara ini, majoritinya dari Indonesia dan kita berharap melalui langkah ini, ia akan dapat menggalakkan mereka pulang ke negara asal," katanya.

Sebelum ini, lebih 400,000 pendatang tanpa izin pulang selepas kerajaan mengadakan program penghantaran pulang selama empat bulan bermula Oktober 2004.

Melalui program berkenaan juga, kerajaan dapat menjimatkan lebih RM2 juta kerana tidak perlu mengadakan operasi menahan pendatang tanpa izin berkenaan sebelum diadili di mahkamah dan seterusnya, dihantar pulang ke negara asal.

No comments:

Artikel - Artikel..