Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, January 24, 2009

SEKTOR BINAAN DIBERI KEUTAMAAN

BERITA HARIAN, 24 Januari 2009
Ahmad Farizal Hajat bhbiz@bharian.com.my

SEKTOR pembinaan adalah antara yang akan diberikan keutamaan oleh kerajaan dalam merangka pakej rangsangan ekonomi kedua, kata Datuk Seri Najib Razak. Timbalan Perdana Menteri berkata, sektor itu adalah amat penting kerana ia mempunyai kesan penggandaan yang tinggi kepada ekonomi secara keseluruhannya.

"Sektor pembinaan ini penting sebagai pemangkin kepada ekonomi kerana ia mempunyai kesan penggandaan yang tinggi. Justeru, pakej rangsangan kedua akan turut membabitkan sektor pembinaan kerana ia bukan saja akan memberi kesan kepada sektor itu, malah kepada ekonomi secara keseluruhannya," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di majlis bersama penggiat industri pembinaan dan Pameran Sistem Pembinaan Perindustrian Malaysia (IBS), di Kuala Lumpur, semalam. Turut hadir Menteri Kerjaraya, Datuk Mohd Zin Mohamed dan Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Sri Dr Abdul Munit Kasmin.

Sementara itu, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan akan mengumumkan butiran mengenai liberalisasi dalam sektor perkhidmatan tidak lama lagi. "Saya akan mengadakan mesyuarat mengenai sektor perkhidmatan tidak lama lagi dan selepas itu kita akan mengeluarkan kenyataan penuh mengenai apa yang dipersetujui," katanya sambil menambah kerajaan akan mengambil kira apa yang dilaksanakan oleh negara lain supaya Malaysia akan kekal kompetitif.

Terdahulu, dalam ucapannya, Najib berkata, program IBS yang diperkenalkan menerusi pelan tindakan 'IBS Roadmap 2003-2010' telah memperbaiki industri pembinaan negara dari segi peningkatan produktiviti, kualiti, pengurangan kos serta pergantungan kepada pekerja asing. atanya, program itu turut menghasilkan peluang pertumbuhan ekonomi baru terutama dalam perusahaan kecil dan sederhana (PKS), hasil daripada aktiviti pembuatan komponen binaan IBS.

"Penggunaan IBS sangat besar faedahnya yang mana antara lain tempoh masa binaan boleh disingkatkan manakala kos dapat dikurangkan. Sebagai contoh, pembinaan asrama penuh, ia boleh siap dalam tempoh 12 minggu saja dan kos pembinaan hanya menelan belanja antara RM6 juta hingga RM10 juta," jelasnya. Najib berkata, ketika ini ada 303 projek kerajaan bernilai RM9.2 bilion di seluruh negara boleh dilaksanakan menggunakan teknologi IBS

No comments:

Artikel - Artikel..