Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, October 30, 2008

KEMENTERIAN ANJUR KARNIVAL PEKERJAAN TANGANI MASALAH PENGANGGURAN

BERITA HARIAN
30 Oktober 2008
Oleh Basir Zahrombasir@bharian.com

MULAI tahun depan, Kementerian Pengajian Tinggi dengan kerjasama universiti, agensi kerajaan dan swasta akan menganjurkan Karnival Pekerjaan dan Keusahawanan Kebangsaan bagi memberi peluang pelajar tahun akhir dan graduan menganggur mendapatkan pekerjaan. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin, berkata karnival itu penting bagi menangani masalah pengangguran yang juga menjadi salah satu agenda kritikal pelan strategik pengajian tinggi. Katanya, karnival pekerjaan perlu diberi penekanan kerana soal kebolehpasaran graduan jika tidak tidak diuruskan dengan betul akan menyebabkan peningkatan pengangguran.

“Sama ada berjaya atau tidak program yang akan dianjurkan ini, ia bergantung kepada kesediaan pihak industri, kerana karnival hanya diadakan sekali sekali saja, cara yang lebih berkesan pihak industri memberi kerjasama dengan menawarkan latihan praktikal untuk pelajar tahun akhir,” katanya selepas merasmikan Karnival Kerjaya Kebangsaan anjuran Kementerian Pengajian Tinggi dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), baru-baru ini.

Kira-kira 50,000 pengunjung menyertai karnival ketiga disertai 40 gerai agensi kerajaan, swasta, institusi pengajian tinggi dan pertubuhan bukan kerajaan itu. Khaled menjelaskan, jika pihak industri bekerjasama menyediakan latihan kepada pelajar, mereka bukan sekadar memberikan pendedahan yang baik malah dapat meningkatkan prestasi syarikat.

“Pihak industri juga digalakkan memberikan maklumat mengenai apa yang mereka perlukan supaya kami dapat menyediakan kurikulum menepati kehendak pasaran. “Masalah utama yang berlaku sebelum ini, graduan dihasilkan tidak menepati ‘cita rasa’ pasaran membuatkan mereka sukar mendapatkan kerja,“ katanya.

Bagi menangani masalah tiada permintaan daripada industri, beliau berkata, program pengukuhan graduan yang fleksibel akan diadakan bermula tahun depan. “Setiap tahun jumlah graduan meningkat, contohnya tahun lalu saja 150,000 orang. Justeru dengan adanya program memberi penekanan khusus terhadap persediaan graduan, kami yakin jumlah pengangguran akan dapat dikurangkan,” katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..