Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, November 12, 2010

48,327 calon UPSR dapat semua A

UTUSAN MALAYSIA

12 November 2010

PUTRAJAYA 11 Nov. - Seramai 48,327 daripada 482,334 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini mendapat keputusan cemerlang atau semua A iaitu keputusan terbaik dalam tempoh empat tahun mengikut Gred Purata Nasional (GPN).

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd. Ghafar Mahmud berkata, pencapaian keseluruhan peperiksaan itu didapati meningkat kepada 10.2 peratus daripada 9.51 peratus tahun lalu.

Bagaimanapun, katanya, peratusan yang berada di bawah tahap pencapaian minimum iaitu semua Gred D atau E atau kombinasi kedua-duanya telah berkurangan daripada 3.99 peratus kepada 3.39 peratus pada tahun ini.

''Peratusan calon yang mendapat minimum Gred C didapati menurun sebanyak 1.37 peratus berbanding tahun lalu," katanya pada sidang akhbar mengumumkan keputusan peperiksaan itu di sini hari ini.

Abd. Ghafar berkata, pencapaian calon luar bandar dan bandar turut meningkat, dan ini telah merapatkan jurang pencapaian calon cemerlang sebanyak 0.04 peratus.

"Peningkatan calon dapat dilihat secara keseluruhan melalui nilai GPN yang mengecil iaitu 0.01 bagi bandar dan 0.05 bagi luar bandar.

''Pencapaian calon di bawah tahap penguasaan minimum di luar bandar juga menurun menandakan pencapaian mereka semakin baik," katanya.

Abd. Ghafar berkata, bilangan calon istimewa pada tahun ini bertambah sebanyak 184 orang dan pencapaian baik mereka meningkat sebanyak 1.97 peratus manakala GPN bagi pencapaian keseluruhan meningkat sebanyak 0.02 peratus.

Menurut Abd. Ghafar, bagi prestasi mengikut pelajaran pula diukur mengikut Gred Purata Mata pelajaran (GPMP) dan analisis prestasi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) perlu dibuat secara berasingan memandangkan bilangan waktu pembelajaran berbeza dan kertas soalan disediakan tidak setara.

Bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman di SK, terdapat peningkatan pada Gred A iaitu 4.5 peratus namun bagi Bahasa Melayu Penulisan bagi Gred A menurun sebanyak 8.9 peratus.

''Prestasi mata pelajaran Bahasa Inggeris di SK secara keseluruhannya meningkat dengan mencatatkan nilai GPMP sebanyak 2.74 peratus pada tahun ini berbanding 2.79 peratus pada tahun lalu.

''Di SJK pula, prestasi mata pelajaran Bahasa Melayu Pemahaman dan Penulisan bagi Gred A menurun masing-masing sebanyak 2.9 peratus dan 3.4 peratus, bagaimanapun bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris meningkat 2.69 peratus berbanding 2.8 peratus tahun lalu.

''Bagi mata pelajaran Sains dan Matematik, peratusan calon mendapat Gred A meningkat iaitu masing-masing 1.9 peratus dan 1.7 peratus daripada tahun lalu," katanya.

Dalam pada itu, tahun ini merupakan tahun kedua Ujian Aptitud diduduki semua pelajar Tahun Enam sebagai memberi gambaran tentang kebolehan dan kesediaan mental sebelum memasuki sekolah menengah.

Katanya, keputusan ujian itu yang dilaksanakan berdasarkan dua kemahiran iaitu kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah serta membuat keputusan turut diambil kira sebagai salah satu syarat pemilihan ke sekolah berasrama penuh.

''Daripada keputusan ujian ini, kecenderungan pelajar kepada bidang sosial dan budaya dan sukan menunjukkan peningkatan mendadak sebaliknya bidang akademik, teknik dan vokasional serta seni menunjukkan penurunan ketara pada tahun ini.

''Bagaimanapun, kecenderungan ini mungkin boleh berubah mengikut masa, persekitaran, pengaruh rakan sebaya dan maklumat-maklumat yang diperoleh daripada pelbagai sumber," katanya.

Bagaimanapun, katanya, ujian tersebut telah berjaya mengumpul maklumat tentang minat, potensi, kecenderungan pelajar pada akhir tahun persekolahan dan harus digunakan di peringkat nasional untuk pelbagai tujuan dalam membentuk modal insan berkualiti pada masa depan.

Minda Pengarang: Keputusan cemerlang UPSR perjelas sistem pendidikan berkesan


BERITA HARIAN
12 November 2010

PENGUMUMAN keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) semalam menyaksikan seramai 48,327 daripada 482,334 calon yang menduduki ujian itu memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran. Keputusan tahun ini mencatatkan peningkatan 10.02 peratus atau 156 calon berbanding tahun lalu yang merekodkan sebanyak 48,171 calon memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran.

Pada keseluruhannya, pencapaian calon UPSR 2010 adalah yang terbaik dalam tempoh empat tahun mengikut Gred Purata Nasional (GPN) dan buat pertama kalinya, ia berjaya mencecah kadar melebihi 10 peratus.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud, ketika menganalisis keputusan UPSR 2010, berkata pencapaian calon luar bandar yang memperoleh gred A bagi semua mata pelajaran juga meningkat sebanyak 0.8 peratus berbanding tahun lalu, sekali gus merapatkan lagi jurang pencapaian gred A antara bandar dan luar bandar dari 0.20 mata (mengikut GPN) kepada 0.04 mata. Sebagai Ketua Pengarah Pelajaran yang dilantik ke jawatan itu sejak 8 November lalu, pastinya Abdul Ghafar mempunyai tugas berat untuk memastikan pencapaian ini dapat dipertingkatkan pada tahun depan dan mengatasi catatan terbaik tahun ini.

Bagi bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, beliau sudah melaksanakan tugasnya dengan baik dan meninggalkan legasi cemerlang untuk diteruskan Abdul Ghafar. Peningkatan jumlah calon cemerlang secara automatik menurunkan peratusan angka pencapaian minimum – semua gred D atau E – kepada 3.39 peratus daripada 3.99 peratus tahun lalu. Begitu juga jumlah calon mendapat minimum gred C turut menurun sebanyak 1.37 peratus tahun ini.

Kita juga gembira dengan keputusan UPSR 2010 yang memperlihatkan prestasi calon di luar bandar dan daripada kalangan murid istimewa menunjukkan peningkatan. Perkembangan positif ini menunjukkan kemudahan pengajaran dan pembelajaran sekolah di luar bandar dan murid istimewa bertambah baik dan berkesan. Peningkatan prestasi ini juga disumbangkan daripada hasil idea, inovasi dan pendekatan pembelajaran yang dapat menarik minat, sekali gus pelajar mudah faham subjek yang diajar.

Ujian Aptitud atau potensi diri membabitkan pelajar Tahun Enam yang dimulakan tahun lalu diakui berkesan dan daripadanya, pihak sekolah berjaya mengumpul maklumat murid mengenai minat, potensi dan kecenderungan mereka. Keputusan ujian itu turut diambil kira sebagai antara syarat pemilihan memasuki sekolah berasrama penuh, selain keputusan cemerlang UPSR dan maklumat latar belakang calon. Ujian Aptitud berdasarkan dua kemahiran iaitu berfikir dan menyelesaikan masalah serta membuat keputusan.

Keputusan ujian tahun lalu memperlihatkan kecenderungan pelajar pada bidang teknik, vokasional dan akademik. Bagaimanapun, tahun ini keputusan ujian itu menunjukkan peningkatan mendadak kecenderungan pelajar terhadap bidang sosial dan budaya serta sukan.

Walaupun keputusan itu bukan satu ukuran pencapaian kerana kecenderungan itu mungkin boleh berubah mengikut masa, persekitaran, pengaruh rakan sebaya dan maklumat yang diperoleh dari pelbagai sumber, ia turut memberi petunjuk bahawa sistem pendidikan negara perlu berubah mengikut keperluan semasa dan bukan hanya berorientasikan peperiksaan.

Ujian ini yang antara lain mahu mengesan pola pemikiran dan keperibadian murid sewajarnya memasukkan elemen memupuk nilai murni, pemikiran kritis serta kepantasan menyelesaikan masalah dan membuat keputusan rasional. Kita perlu akui kemampuan sahsiah diri amat diperlukan bagi melahirkan tenaga kerja yang mantap dan berwibawa.

Sunday, November 07, 2010

Rakyat disaran miliki kemahiran tambahan

MINGGUAN MALAYSIA

7 November 2010


MUHYIDDIN Yassin menyampaikan sijil kepada Saridah Kamsuri yang menyertai kursus kemahiran pada perasmian Program Keusahawanan Kolej Komuniti Wilayah Johor di Kolej Komuniti Pagoh, Muar, Johor, semalam. Turut sama isteri beliau, Noorainee Abd. Rahman.

MUAR 6 Nov. - Rakyat Malaysia disaran memiliki sekurang-kurangnya satu kemahiran tambahan untuk meningkatkan pendapatan dan menjadi tenaga kerja yang setanding seperti di negara maju.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, negara memerlukan tenaga kerja yang memiliki nilai tambah dan berkemahiran dalam pelbagai bidang supaya sasaran menjadi negara maju pada 2020 dapat dicapai.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, setakat ini lebih 80 peratus daripada tenaga kerja negara hanya memiliki tahap pendidikan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan perkara itu perlu diperbaiki supaya lebih banyak tenaga kerja berkemahiran tinggi dapat dilahirkan.

"Seperti di Australia, rakyatnya akan ambil masa untuk kembali belajar seperti dalam bidang perhotelan, pelancongan dan bakeri untuk tempoh tiga atau enam bulan dan mereka boleh gunakan (kemahiran tambahan) untuk tambah pendapatan.

"Di Malaysia, lulus SPM saja rakyat terus masuk pasaran kerja dan bekerja dengan mana-mana pihak tetapi tiada kemahiran tertentu. Mereka ini yang harus kita bawa ke pusat latihan untuk belajar kemahiran baru," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Program Keusahawanan Kolej-kolej Komuniti Wilayah Johor 2010 di Kolej Komuniti Pagoh di sini hari ini.

Turut hadir isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Ketua Pengarah Kolej Komuniti, Prof. Madya Dr. Kamarudin Kasim; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang, Tahir Taat dan ADUN Jorak, Datuk Dr. Shahruddin Md. Salleh.

Muhyiddin berkata, kerajaan menyediakan pelbagai peluang kepada rakyat untuk mempelajari pelbagai kemahiran baru menerusi kursus yang disediakan di kolej-kolej komuniti di seluruh negara.

"Bidang-bidang tertentu sebagai tambahan kemahiran ini amat penting supaya kita tidak bergantung kepada satu kelayakan akademik saja.

"Sebab itu pembelajaran sepanjang hayat diberi penekanan oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Ia penting untuk menjadi negara maju dalam tempoh 10 tahun akan datang," katanya.

Mengenai cadangan menaik taraf Kolej Komuniti Pagoh menjadi sebuah Kolej Komuniti Induk di selatan tanah air, Muhyiddin menyokong cadangan itu dan akan berbincang dengan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

"Setakat ini masih tiada (keputusan), namun pembangunan Hab Pendidikan Pagoh memang dirancang dan kolej komuniti dapat menjadi sebahagian daripada konsep pembangunan ini," katanya.

Muhyiddin syor setiap rakyat miliki kemahiran tambahan

BERITA MINGGU
7 November 2010

MUAR: Tan Sri Muhyiddin Yassin mencadangkan supaya rakyat Malaysia memiliki sekurang-kurangnya satu kemahiran tambahan yang dapat meningkatkan pendapatan mereka, sekali gus memastikan negara memiliki tenaga kerja setaraf negara maju.

Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha itu penting kerana pada masa ini lebih 80 peratus daripada tenaga kerja negara hanya lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tanpa memiliki kemahiran yang diperlukan bagi membantu mereka memasuki bidang pekerjaan.

“Itu pandangan saya supaya setiap orang sekurang-kurangnya mempunyai satu kemahiran asas seperti dimiliki negara maju lain kerana tenaga kerja yang mempunyai nilai tambah dan berkemahiran penting untuk kita mencapai sasaran menjadi negara maju,” katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Program Keusahawanan Kolej-Kolej Komuniti Wilayah Johor 2010 di Pagoh, dekat sini semalam, Muhyiddin berkata, kerajaan menyediakan pelbagai peluang kepada rakyat untuk belajar pelbagai kemahiran menerusi kursus jangka pendek termasuk di kolej komuniti seluruh negara.

Ketika berucap pada Majlis Ramah Mesra Bersama Masyarakat Mukim Gersik di Ledang selepas itu, beliau meminta orang ramai menguasai maklumat dan memahami dasar kerajaan bagi menangkis dakyah pihak tertentu terutama pembangkang yang memutarbelitkan isu sehingga boleh menjejaskan usaha membangunkan negara.

“Tak pernah kita (kerajaan) nak bawa sesuatu kesan buruk, tak pernah kita mahu merosakkan hidup rakyat dan bawa bencana. Dasar kita sejak dulu untuk rakyat, malangnya pembangkang sengaja menyalah tafsir dengan kata kerajaan tak telus, tak bantu rakyat, lebih tertumpu pada kepentingan suku sakat dan pelbagai lagi tohmahan,” katanya.

Saturday, October 30, 2010

Minda Pengarang: Usaha tingkat program teknikal, vokasional penuhi impian capai negara maju

BERITA HARIAN
30 November 2010

LANGKAH menyediakan 100,000 tempat bagi pelajar mengikuti pendidikan teknikal, latihan vokasional dan kemahiran mulai tahun depan membuktikan negara amat memerlukan ramai tenaga kerja berkemahiran tinggi untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju menjelang 2020.

Program yang diumumkan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, kelmarin akan dilaksanakan di Institut Pendidikan Teknikal (TEVT) serta Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) seluruh negara. Ia membabitkan kursus peringkat sijil, sijil lanjutan, diploma serta diploma lanjutan.

Inisiatif ini bertujuan mengarusperdanakan pendidikan teknikal dan latihan vokasional yang selama ini dianggap sebagai jurusan kelas kedua dan menjadi pilihan terakhir pelajar selepas mereka gagal ke institusi pengajian tinggi (IPT). Kita yakin program ini mampu melahirkan pelajar memiliki kemahiran tinggi bagi mengisi pasaran kerja bukan berasaskan akademik semata-mata terutama di sektor teknikal dan pelbagai industri lain.

Langkah ini sejajar dengan pelancaran Program Transformasi Ekonomi (ETP) oleh Datuk Seri Najib Razak Isnin lalu yang mendapat sambutan dan maklum balas luar biasa daripada peserta industri domestik dan pelabur asing. Program mengandungi pelbagai projek itu akan menukar status Malaysia menjadi negara maju dengan rakyatnya berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Ini disebabkan ETP dijangka mewujudkan 3.3 juta peluang pekerjaan. Sebahagian besar pekerjaan diwujudkan melalui 12 Bidang Utama Ekonomi Negara (NKEA) memerlukan tenaga kerja berkemahiran dalam bidang teknikal dan vokasional. Oleh itu langkah meningkatkan program teknikal dan vokasional kena pada masanya supaya lulusan bidang ini dapat merebut pelbagai peluang pekerjaan yang tersedia. Pelajar akan ditempatkan di tujuh institusi latihan kemahiran serta cawangan yang menawarkan program TEVT dan ILKA.

Semua institusi itu menawarkan 123 kursus peringkat sijil, 68 sijil lanjutan, 45 diploma serta 16 diploma lanjutan.

Lepasan IPT yang memasuki pasaran kerjaya adalah penggerak utama ekonomi yang semakin rencam dan khusus. Oleh itu, mutu tenaga kerja berkemahiran yang dilahirkan itu mesti memenuhi piawaian global berikutan unjuran RM1.4 trilion pelaburan ETP juga membabitkan lebih 23 peratus modal asing. Program ini juga dapat membantu lebih 100,000 lepasan SPM yang memasuki pasaran pekerjaan setiap tahun tanpa memiliki sebarang kemahiran.

Keadaan itu menyebabkan pendapatan yang diperoleh adalah rendah dan mereka tidak mempunyai daya saing yang tinggi. Jelaslah, matlamat kerajaan seperti dinyatakan Najib membolehkan semua rakyat merebut peluang yang akan diwujudkan menerusi ETP dan menikmati kemakmuran hidup dengan pendapatan tinggi.

Kewujudan tenaga kerja berkemahiran dalam pasaran kerja memberi impak positif kepada sosioekonomi, sekali gus mengurangkan kebergantungan kita kepada tenaga kerja asing. Sudah tiba masanya pelajar menjadikan bidang pendidikan teknikal, latihan vokasional dan kemahiran ini sebagai alternatif untuk menceburi bidang kerjaya yang tidak memerlukan kelayakan akademik semata-mata.

Kita yakin langkah kerajaan menjadikan Sijil Kemahiran Malaysia sebagai pensijilan kebangsaan yang diiktiraf bagi kemasukan dalam perkhidmatan awam dan IPT akan mendorong lebih ramai lepasan SPM memilih bidang ini pada masa depan.

Friday, October 29, 2010

100,000 tempat ikuti latihan teknikal, vokasional

BERITA HARIAN, 29 Oktober 2010
Oleh Sazarina Shahrim
sazarina@bharian.com.my

pix_gal0
Pengambilan pertama lepasan SPM November

PUTRAJAYA: Lebih 100,000 tempat disediakan bagi pelajar mengikuti program di Institusi Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TEVT) serta Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA), tahun depan.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata pengambilan pelajar bagi mengikuti program peringkat Sijil, Sijil Lanjutan, Diploma dan Diploma Lanjutan itu akan diselaraskan Pusat Pengambilan Setempat yang dilancarkan semalam.

Katanya, permohonan kemasukan program TEVT dan ILKA dilaksanakan secara serentak dengan permohonan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

“Bagi meningkatkan lagi bidang itu, Jabatan Pembangunan Kemahiran akan dijadikan agensi tunggal dalam pembangunan dan pengesahan kualiti kurikulum pendidikan teknikal dan latihan vokasional.

“Sijil Kemahiran Malaysia pula dijadikan persijilan kebangsaan yang diiktiraf bagi kemasukan dalam perkhidmatan awam dan IPT. Ini akan meningkatkan keyakinan dan mendorong lebih ramai lepasan sekolah melanjutkan pengajian dalam bidang pendidikan teknikal, latihan vokasional dan kemahiran,” katanya pada Majlis Pelancaran Pusat Pengambilan Setempat Kemasukan TEVT dan ILKA di sini, semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Omar Abdul Rahman. Awal tahun ini, Kabinet memutuskan untuk mewujudkan Pusat Pengambilan Setempat berkenaan bagi kemasukan ke TEVT dan ILKA yang diselaraskan Jabatan Pengajian Tinggi mulai 2011.

Mohamed Khaled berkata, lebih 100,000 lepasan SPM memasuki pasaran pekerjaan setiap tahun tanpa memiliki latihan kemahiran.

Beliau berkata, selama ini bidang teknikal dan vokasional dilihat sebagai pilihan terakhir pelajar berikutan persepsi prospek kerjaya yang terhad sehingga mengakibatkan tenaga kerja dalam sektor tertentu tidak mencukupi.

“Andaian ini harus disangkal kerana pendidikan teknikal dan latihan vokasional serta kemahiran menyediakan landasan alternatif yang baik bagi pelajar merealisasikan potensi, kecenderungan, minat serta kemahiran diri mereka,” katanya.

Beliau berkata, pelajar perlu memupuk potensi diri dengan mengutamakan aspek seperti perubahan sikap, kemahiran dan dari aspek pengetahuan atau ilmu serta perubahan aspek pengurusan diri seperti budaya disiplin diri dan amanah.

“Jika semua perubahan digarap bersama dengan peluang pengajian tinggi yang diikuti, akhirnya kita dapat menjana pendapatan diri secara bekerja sendiri atau dengan kerajaan atau organisasi,” katanya.

Sejumlah 350 ILKA menawarkan program sijil dan diploma, manakala Program Diploma TEVT ditawarkan di 27 politeknik seluruh negara bagi pengambilan tahun depan.

Pengambilan pertama bermula 1 November hingga 31 Disember depan untuk lepasan SPM dan setaraf, sementara pengambilan kedua bermula 10 Januari hingga 4 April 2011 untuk lepasan SPM, Sijil Kemahiran MARA dan sekolah menengah.

Thursday, October 28, 2010

Viva Palestina satukan warga antarabangsa ringan derita rakyat Palestin

Oleh Mohd Zin Kandar
BERITA HARIAN
28 Oktober 2010

Lebih 1.5 juta penduduk Gaza dinafi hak hidup seperti manusia oleh Israel

KONVOI Kemanusiaan Global Jalan Darat ke Gaza Viva Palestina ke-5 (VP-5) adalah usaha penting, khususnya jika dilihat dari perspektif peranan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam memperjuangkan hak penduduk Palestin. Perjuangan rakyat Palestin yang sudah lebih 62 tahun sering dilihat dan dinilai sebagai satu isu yang seolah-olah tiada penyelesaian.

Pemimpin silih berganti, persidangan demi persidangan dan perjanjian demi perjanjian ditandatangani, tetapi nasib rakyat Palestin masih tidak terbela, malah keadaan lebih buruk berlaku. Kemenangan Hamas pada pilihan raya yang telus dengan dihadiri pemantau Amerika, termasuk Jimmy Carter (bekas Presiden Amerika) pada 2006 bukan diberi sokongan, malah rakyat Gaza ‘dihadiahkan’ dengan hukuman kejam.

Dengan dukungan Amerika dan negara Eropah, Israel menegakkan sekatan makanan dan barang keperluan kepada penduduk Gaza. Sekatan secara menyeluruh yang menghalang penduduk hidup seperti manusia biasa dengan menjadikan Gaza sebagai ‘penjara terbuka terbesar dunia’.

Mereka tidak dibenarkan mengimport atau membawa masuk barang makanan, keperluan perubatan, keperluan tenaga elektrik, air, keperluan pendidikan anak dan apa juga barang keperluan untuk 1.5 juta penduduk Gaza. Sekatan oleh manusia zalim berfahaman Zionis menafikan hak asas sesama manusia dan kesannya ialah penduduk Palestin di Gaza kekurangan zat makanan yang kritikal khususnya ibu mengandung, kanak-kanak dan orang tua.

Penyakit yang dihidapi penduduk tidak dapat diubati kerana tidak cukup ubat dan peralatan merawat disebabkan sekatan berkenaan. Proses penyelidikan dan pembangunan tidak dapat dijalankan di sekolah disebabkan bahan dan buku sekolah yang tidak mencukupi.

Usaha sama rejim Israel menindas orang awam di kawasan Tebing Barat Palestin melalui rampasan tanah milik penduduk Palestin untuk meluaskan perumahan Yahudi adalah antara tindakan pencabulan keputusan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Pembinaan tembok konkrit yang tinggi dan melingkari puluhan kawasan kediaman dan pertanian yang berbaki dan membuat sekatan pemeriksaan yang begitu banyak membuatkan penduduk mengalami kesukaran untuk bergerak dan memperoleh keperluan seharian.

Hasil pertanian tidak dapat dibawa keluar untuk dijual dan ia menyebabkan kedudukan orang Palestin semakin terpinggir dan mundur. Ini adalah suatu tindakan tidak bertamadun oleh bangsa pendatang terhadap bangsa Palestin yang lemah dan ditindas.

Serangan besar-besaran rejim Zionis Israel pada 2008 terhadap Gaza tanpa sebarang sebab adalah tindakan di luar perikemanusiaan terhadap penduduk awam Palestin. Dalam serangan 20 hari itu, menyebabkan pelbagai kerosakan khususnya perumahan, tempat ibadat, hospital, institusi pendidikan dan sekolah yang bernilai berbilion dolar Amerika, manakala serangan terhadap flotila Mavi Marmara pada 31 Mei lalu adalah satu lagi tindakan biadap pencabulan tentera rejim di perairan antarabangsa.

Dunia sudah menyaksikan banyak siri perjanjian ditandatangani dan persefahaman dimeterai Israel dan Palestin atau dengan negara yang berhampiran Palestin. Namun, Israel yang terlebih dulu menodai perjanjian yang mereka tandatangani. Begitulah juga ketentuan yang telah dibuat PBB bagi menangani sebarang isu berbangkit mengenai Palestin. Regim Israel seolah-olah tidak mengindahkan sebarang usaha ke arah kedamaian. Mereka semacam suatu bangsa yang mengatasi sebarang perundangan dunia.

Oleh itu, isu Palestin memerlukan inisiatif yang bersifat dinamik bersesuaian dengan cabaran semasa dan realiti pandangan masyarakat dunia hari ini. Ketua negara khususnya yang aktif mendalami isu Palestin boleh terus berbuat demikian mengikut rancangan mereka, namun pihak NGO yang sudah sekian lama berperanan dalam isu berkaitan juga perlu diberi ruang seluas-luasnya untuk berperanan.

Puluhan tahun NGO berperanan di dalam atau di luar Palestin seperti Persatuan Bulan Sabit Merah, agensi bantuan dari negara tertentu seperti Islamic Relief Worldwide, Muslim AIDS, Aqsa Foundation dan sebagainya, kini mereka sudah membuat suatu rangkaian yang lebih besar dan lebih ramai NGO terbabit di seluruh dunia dari Eropah ke Amerika, dari Asia ke benua Australia dan New Zealand.

Di bawah inisiatif dan kepemimpinan George Galloway, Viva Palestinia (VP) yang memberi maksud ‘Kemenangan untuk Palestin’ di dalam bahasa Perancis menjadi antara NGO yang menonjol. Melalui beberapa siri aktiviti kempen kesedaran Palestin yang bermula di United Kingdom, VP berkembang dan memiliki cawangan di negara Eropah, Amerika, Afrika dan Asia termasuk Malaysia.

Koordinasi sesama cawangan dan dengan pertubuhan di negara tertentu yang sedia wujud seperti IHH (Turki), Itali dan Aqsa Syarif (Malaysia), Viva Palestina berjaya menganjurkan beberapa aktiviti termasuk konvoi bantuan kemanusiaan dan flotila kapal membawa bantuan untuk Gaza dan Palestin.

Lazimnya, konvoi berkenaan sepenuhnya bermotifkan kemanusiaan iaitu hanya membawa barang-barang bantuan berupa makanan, bahan perubatan, bahan pembelajaran dan bahan-bahan binaan untuk membantu pembangunan semula Gaza.

Inisiatif VP dan pelbagai NGO melalui koordinasi seluruh dunia secara tidak langsung menunjukkan keprihatinan yang tinggi tanpa mengira bangsa, fahaman politik, kepercayaan mahupun batas geografi. Sukarelawan umumnya bertindak membantu rakyat Palestin yang ditindas rejim Zionis Israel, hanya semata-mata kerana nilai kemanusiaan yang lahir dalam bentuk bantuan sesama manusia. Bagi yang beragama Islam pula, mereka didorong oleh cetusan keimanan dalam diri yang menuntut agar kesusahan dan kesakitan saudara sesama Islam dibantu dan dibela.

Penyertaan 14 rakyat Malaysia dari Viva Palestina Malaysia dan Aqsa Syarif Malaysia tepat pada masa. Ini bertepatan pula dengan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 8 Jun 2010 yang menyokong agar NGO terus menghantar sukarelawan dalam setiap misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin yang dianjurkan di peringkat antarabangsa.

Penulis ialah Ketua Konvoi Aqsa2Gaza, Aqsa Syarif Malaysia

Monday, October 25, 2010

ARTIS, 2 ADUN TERIMA DIPLOMA UTM-SPACE

UTUSAN MALAYSIA

25 Oktober 2010


Justin Guka (kiri) bersama Abdul Mijul Unaini (kanan) sama-sama melihat sijil selepas Majlis Penyampaian Ijazah dan Diploma Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai semalam.


JOHOR BAHRU 24 Okt. – Penyanyi Azian Mazwan Sapwan, 35, dan dua wakil rakyat dari Sabah merupakan antara graduan pada Majlis Penyampaian Ijazah dan Diploma Sekolah Pendidikan Profesional dan Pendidikan Berterusan (UTM-SPACE) bagi Graduan Program Kerjasama dan Program Eksekutif 2010 hari ini.

Dua wakil rakyat berkenaan ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Banggi, Abdul Mijul Unaini dan ADUN Bingkor, Datuk Justin Guka.

Masing-masing menerima diploma pada sidang ketiga pagi ini dengan Azian menerima Diploma Eksekutif Pengurusan Kewangan, Abdul Mijul mendapat Diploma Pengurusan Projek dan Justin pula menerima Diploma Pengurusan Estet.

Ketiga-tiga mereka menerima diploma itu daripada Pengerusi Lembaga Pengarah UTM, Tan Sri Abdul Halim Ali.

Azian yang merupakan finalis Bintang RTM 1986, hadir ditemani suami, Mohd. Ahrar Zulkarnain Zubir, 38, berkata, kejayaannya hari ini adalah hasil penat lelah dan pengorbanan mereka sekeluarga selama tiga tahun.

“Alhamdulillah, setelah berhempas pulas dengan kerja, pelajaran, nyanyian dan keluarga, saya berjaya menghabiskan pengajian dan mendapat diploma yang saya impikan selama ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu Rumah Kecil Tiang Seribu dan Bukan Belas Bukan Simpati turut menyifatkan kejayaannya adalah lambang toleransi dan kerjasama suami dan anak-anak yang tidak lekang memberi sokongan.

Sementara itu, Abdul Mijul, 50, berharap kejayaan yang dicapainya itu mampu memberi motivasi kepada penduduk kawasan Banggi, Sabah untuk terus mendalami ilmu biarpun usia sudah semakin lanjut.

Perasaan yang sama turut dikongsi rakannya, Justin, 54, yang hadir ditemani ahli keluarga.

Kata bapa kepada enam orang anak itu, sikap inginkan kejayaan perlu ditanam dalam diri para pelajar supaya impian itu dapat dicapai.

PELAJAR KOLEJ KOMUNITI MENINGKAT 60,000 TAHUN DEPAN

UTUSAN MALAYSIA

25 Oktober 2010

KUBANG PASU 24 Okt. - Kerajaan menyasarkan 80,000 pelajar akan dapat mengikuti pelbagai kursus yang ditawarkan oleh Kolej Komuniti pada tahun depan, peningkatan sebanyak 60,000 pelajar berbanding jumlah tahun ini.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, peningkatan itu sekali gus membantu mengurangkan lambakan jumlah tenaga kerja tidak mahir di pasaran kerja dan mengoptimumkan potensi nasional.

Menurutnya, daripada jumlah berkenaan, 50,000 pelajar tanpa mengira umur disasarkan mengikuti latihan bersifat modular sepenuh masa, manakala bakinya pula modular separuh masa di kolej berkenaan.

Bagi memenuhi sasaran itu, katanya, sebanyak 122 kursus daripada 20 program modular yang boleh diikuti oleh pelajar lepasan sekolah, para pekerja dan masyarakat setempat akan ditawarkan tahun depan berbanding hanya 48 kursus pada tahun ini.

"Usaha ini adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengupayakan modal insan dalam semua peringkat bagi mewujudkan pekerja berkemahiran tinggi," katanya selepas melancarkan Program Modular Separuh Masa di Kolej Komuniti Bandar Darul Aman, Jitra di sini hari ini.

Program modular separuh masa itu merupakan kesinambungan kepada Sijil Kemahiran Modular Kebangsaan yang merupakan antara inisiatif yang dirangka untuk pengukuhan institusi Kolej Komuniti.

Ia merupakan pendekatan baru yang lebih fleksibel bagi memboleh dan menggalakkan masyarakat mendapatkan latihan kemahiran.

Mohamed Khaled berkata, pada masa ini dianggarkan 70 peratus golongan pekerja di negara ini memasuki pasaran kerja dengan hanya berbekalkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

GAJI LULUSAN PUSAT KEMAHIRAN SERENDAH RM300

UTUSAN MALAYSIA

25 Oktober 2010

KUALA LUMPUR 24 Okt. - Pemuda UMNO bimbang usaha untuk menggalakkan lebih ramai pelajar mempelajari latihan kemahiran akan terjejas berikutan gaji rendah yang diperoleh mereka.

Wakil pergerakan itu, Mohd. Gasing Saling (gambar) berkata, pelajar terbabit yang lulus daripada pelbagai pusat latihan kemahiran termasuk kolej komuniti dan Pusat GiatMara hanya menerima gaji antara RM500 hingga RM700 sebulan.

"Bahkan di Sabah ada pelajar yang keluar daripada pusat latihan ini menerima gaji RM300 sebulan sedangkan paras kemiskinan kita RM700 sebulan dan ke bawah," katanya ketika membahaskan usul agama dan pendidikan pada Perhimpunan Agung UMNO di sini, semalam.

Dalam pada itu, beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Kalabakan berkata, masalah gaji rendah itu jika tidak diatasi akan menyebabkan golongan berkenaan terpinggir apabila Malaysia mencapai negara berpendapatan tinggi pada 2020.

"Kita perlu fikirkan secara bersama apakah pendekatan terbaik untuk memastikan pelajar yang keluar ini mampu menjana pendapatan sekurang-kurangnya RM1,500 sebulan.

"Kalau boleh kita juga mahu jumlah ini ditingkatkan kepada RM3,000 sebulan bagi membolehkan mereka membeli rumah pertama," katanya.

Mengarusperdanakan pendidikan teknikal, latihan vokasional

MINGGUAN MALAYSIA
24 Oktober 2010

Malaysia berhasrat meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai untuk menjadi ekonomi berpendapatan tinggi.

Oleh itu, enrolmen dalam pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TEVT) perlu ditambah dan kualiti latihan secara keseluruhan dipertingkatkan untuk meningkatkan dengan ketara tahap kemahiran tenaga kerja.

TEVT bertujuan menambah bekalan modal insan berkemahiran di Malaysia melalui penyediaan pendidikan berkualiti kepada pelajar yang mempunyai kecenderungan dan keupayaan dalam bidang teknikal dan vokasional.

TEVT menjurus kepada penyediaan kemahiran yang boleh digunakan dengan segera dalam pasaran pekerjaan. TEVT menjadi pilihan pendidikan perdana di kebanyakan negara maju.

Model binari atau dwi-laluan pendidikan yang fleksibel diguna pakai di kebanyakan negara berpendapatan tinggi.

Model ini membolehkan pelajar menukar aliran antara akademik dengan teknikal atau vokasional yang mempunyai prospek kerjaya yang setara.

Kadar purata enrolmen pelajar yang memasuki aliran teknikal dan vokasional di peringkat menengah atas bagi negara Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) adalah 44 peratus, berbanding hanya 10 peratus di Malaysia.

Penambahbaikkan peluang, akses dan kualiti TEVT untuk laluan teknikal adalah sama penting dengan penambahbaikkan laluan akademik pendidikan tertiari.

Pendekatan dwi-laluan pendidikan yang sedang diusahakan akan memberi peluang kepada pelajar untuk menukar aliran antara TEVT dengan akademik seperti yang ditunjukkan dalam pendidikan TEVT di peringkat sekolah menengah yang mempunyai dua aliran utama iaitu teknikal dan vokasional. Aliran teknikal mempunyai lebih banyak komponen akademik manakala aliran vokasional mempunyai lebih banyak komponen hands-on.

Kemahiran TEVT memberi manfaat secara langsung kepada majikan, pekerja serta sektor industri yang berkaitan. Faedah yang diperoleh bergantung kepada gabungan kemahiran pekerja.

Oleh itu, kos berkaitan TEVT perlu dibiayai bersama antara kerajaan, majikan, industri dan pelajar berdasarkan kepada faedah yang diperoleh.

Dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), empat strategi berikut akan diguna pakai untuk mengarusperdanakan dan memperluas akses kepada TEVT yang berkualiti:

lMenambah baik persepsi terhadap TEVT dan menarik minat lebih ramai pelajar;

lMembangunkan tenaga pengajar TEVT yang lebih efektif;

lMempertingkat dan mengharmonikan kualiti kurikulum TEVT selaras dengan keperluan industri; dan

lMemperkemas penyampaian TEVT.

Penambahbaikkan persepsi terhadap TEVT dan menarik minat lebih ramai pelajarTerdapat banyak peluang untuk penyedia TEVT awam dan swasta menarik lepasan sekolah yang tidak melanjutkan pengajian untuk mengikuti latihan TEVT dan meningkatkan bilangan pekerja berkemahiran dalam pasaran pekerjaan.

Bagi tujuan ini, penekanan akan diberi untuk meningkatkan nilai dan daya tarikan TEVT kepada pelajar, penyedia latihan dan industri.

Publisiti diperhebatDalam tempoh RMK-10, kempen media di peringkat nasional akan dilaksana secara berterusan untuk meningkatkan kesedaran dan penambahbaikkan persepsi terhadap TEVT.

Kumpulan sasar utama adalah pelajar yang berpotensi dan ibu bapa mereka. Kempen akan memberi penekanan terhadap manfaat memasuki pasaran pekerjaan dengan kelayakan TEVT, seperti gaji permulaan, jenis pekerjaan dan laluan kerjaya serta pengiktirafan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) untuk lebih banyak jawatan dalam sektor awam.

Pelbagai saluran penyampaian seperti televisyen, radio, majalah dan selebriti akan diguna untuk menyampaikan maklumat tersebut kepada kumpulan sasar.

Kaunselor di sekolah akan diberi tanggungjawab untuk membimbing dalam tempoh yang panjang bagi membantu pelajar, bermula dari tingkatan empat berterusan sehingga pelajar berkenaan memasuki pendidikan tertiari.

Langkah ini adalah untuk memastikan lebih ramai pelajar meneruskan pelajaran ke peringkat tertiari. Bagi meningkatkan keberkesanan bimbingan, kumpulan kaunseling yang terdiri daripada kaunselor sekolah akan dibentuk di setiap daerah.

Kumpulan kaunseling ini akan bertanggungjawab untuk menjalinkan hubungan yang erat dengan institusi TEVT dan majikan, serta meningkatkan penyelarasan antara pihak berkepentingan melalui pertukaran maklumat.

Kumpulan ini akan bertanggungjawab menyediakan panduan ke aliran vokasional dan kemahiran di sekolah teknik yang akan dijenamakan semula bagi menyediakan lebih banyak peluang kepada pelajar berkecenderungan teknikal dan meningkatkan kesedaran berkaitan TEVT.

Bagi memberi tumpuan yang lebih tinggi kepada bidang vokasional yang lebih menitik- beratkan kepada latihan hands-on dan menyediakan lebih banyak kursus yang sesuai, sebanyak 69 daripada 88 sekolah teknik akan ditukar menjadi sekolah vokasional dan enam sekolah vokasional baru akan dibina menjelang tahun 2015.

Pembelajaran berasaskan projek Pendekatan pembelajaran berasaskan pengeluaran dan berasaskan projek akan diperkenalkan untuk meningkatkan kualiti dan daya tarikan program TEVT kepada majikan dan pelajar.

Pendekatan ini akan menggalakkan penyertaan industri secara langsung dalam program latihan kemahiran, di samping mengoptimumkan penggunaan kemudahan dan peralatan di institusi TEVT.

Pendekatan ini akan menggandakan enrolmen di sekolah menengah aliran vokasional dan kemahiran pada akhir tempoh rancangan yang mana enrolmen semasa adalah seramai 32,000 pelajar. Peningkatan ini akan memberi sumbangan yang ketara dalam menambah bilangan pekerja mahir dan separa mahir.

Kerajaan akan menggalakkan syarikat berkaitan kerajaan menyediakan program sangkutan industri dan pekerjaan kepada pelajar lepasan institusi TEVT

Penambahan bilangan tenaga pengajar yang cemerlang akan dilaksanakan melalui peluasan program tenaga pengajar sambilan.

Langkah ini akan menarik mereka yang berminat untuk menjadi tenaga pengajar di samping terus kekal bekerja di industri.

Tenaga pengajar yang memiliki pengetahuan terkini tentang teknologi dan perkembangan industri akan memberi latihan yang paling relevan dan seterusnya meningkatkan kebolehpasaran pelatih.

Kerjasama antara institusi TEVT dengan industri dalam pertukaran personel akan diperkukuhkan bagi membolehkan tenaga pengajar vokasional menjalani program penempatan di industri bagi mendapat pendedahan dan pengetahuan teknologi terkini.

Pada masa yang sama, tenaga pengajar vokasional dari industri ditempatkan di institusi TEVT bagi memperkukuh kemahiran pedagogi mereka.

Bagi memperkukuh penyampaian latihan dan meningkatkan pengambilan tenaga pengajar, kapasiti Pusat Latihan Pengajar dan Kemahiran Lanjutan akan dipertingkatkan dengan menggunakan metodologi dan pendekatan latihan yang baru.

Sebuah pusat latihan tenaga pengajar yang baru akan dibangunkan bagi menambah kapasiti latihan sebanyak 800 setiap tahun.

Selain itu, Jabatan Pembangunan Kemahiran akan menyelaras program latihan pengajar di institusi latihan kemahiran awam yang lain.

Sunday, October 24, 2010

Pendidikan vokasional, kemahiran fokus utama

BERITA MINGGU
24 Oktober 2010

KERAJAAN disaran merombak, menjenamakan dan menstruktur semula sekolah vokasional dan teknik mengikut arus perdana supaya kemasukan pelajar ke sekolah ini menjadi pilihan utama ibu bapa dan pelajar.

Sehubungan itu, pembentangan usul agama dan pendidikan mencadangkan supaya pendidikan vokasional dan kemahiran atau VOCTECH dijadikan fokus utama dalam usaha mengarus perdana sistem pendidikan negara supaya menepati keperluan pasaran tenaga kerja, industri dan anjakan ekonomi yang semakin terbuka.

Wakil Perak, Datuk Rosli Husin yang mencadangkan usul berkenaan, berkata sekolah aliran VOCTECH yang berorientasikan sekolah keusahawanan seharusnya dikeluarkan daripada skop kurikulum persekolahan kepada taraf pengajian tinggi.

“Tidak keterlaluan jika kita lihat pelajar lepasan institusi VOCTECH Kementerian Pelajaran sudah memiliki diploma yang setaraf dengan politeknik, kolej universiti dan universiti. Lebih serius jika bahagian pendidikan teknik kementerian dinaik taraf menjadi Jabatan Pendidikan Teknik atau VOCTECH supaya lebih fokus dan dapat mengurangkan birokrasi urus tadbir,’ katanya.

Rosli yang juga Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang, turut mengetengahkan enam kerjaya profesional iaitu akauntan, arkitek, doktor, doktor gigi, jurutera dan juru ukur yang tidak menunjukkan jumlah Melayu dan Bumiputera melebihi atau mengatasi jumlah bukan Melayu, sedangkan majoriti di negara ini ialah Bumiputera.

Ketika menyokong usul berkenaan, wakil Puteri UMNO, Idamoerni Zakaria menyifatkan usaha menjadikan VOCTECH sebagai pendidikan arus perdana adalah sesuatu yang radikal, tetapi sangat tepat dengan keperluan industri masa kini.

Wakil Pemuda, Mohd Gasing Saling meminta Kementerian Pelajaran memberi penekanan terhadap penerapan pendidikan vokasional dan kemahiran sejak pada peringkat sekolah rendah lagi dalam transformasi sistem pendidikan yang akan dilaksanakan mulai 2016.

Wakil UMNO Wilayah Persekutuan, Syed Mehdhar Syed Abdullah, pula memuji langkah kerajaan untuk memansuhkan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Thursday, June 10, 2010

TENDER PROJEK DIBERI KEPADA ORANG LUAR - Kontraktor Melayu di Pulau Pinang Kecewa

BERITA HARIAN , 10 JUN 2010
Oleh Fazli Abdullahfazliabdullah@bharian.com.my

GEORGETOWN: Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PMM) Pulau Pinang kecewa kerana kebanyakan tender projek Kerajaan Persekutuan di negeri ini diberikan kepada kontraktor dari luar Pulau Pinang.

Yang Dipertuanya, Datuk Mohamed Fadzill Hassan, berkata berdasarkan data yang diperolehnya, pelbagai jenis projek bernilai kira-kira RM200 juta diberikan kepada kontraktor luar seperti Kedah.

Tender berkenaan tidak termasuk projek pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dan landasan kereta api berkembar, yang membabitkan kos bernilai berbilion ringgit. Katanya, kira-kira 2,000 kontraktor di Pulau Pinang dari Kelas A hingga Kelas F kecewa dan terkilan kerana mereka seolah-olah dianaktirikan oleh Kerajaan Pusat dalam pengagihan kontrak di negeri ini.

"Kami seolah-olah anak yang tiada tuan kerana tiada siapa yang memberi perhatian. Kami merasakan seperti ditindas dan jika keadaan ini berterusan, kontraktor di Pulau Pinang akan gulung tikar.

"Apa yang kami harapkan ialah kontraktor Pulau Pinang diberi keutamaan bagi projek yang dijalankan di negeri ini, bukannya hanya melihat kontraktor luar melaksanakannya," katanya ketika dihubungi, semalam.

Mohamed Fadzill, yang juga Timbalan Presiden PKMM, mahu syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat besar yang melaksanakan projek di Pulau Pinang mengagihkan projek kepada kontraktor tempatan. Antara projek berkenaan ialah pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang, pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Penang Sentral dan landasan kereta api berkembar.

"Syarikat yang mengendalikan projek itu perlu memastikan kontraktor tempatan turut mendapat projek," katanya.

Sehubungan itu, Mohamed Fadzill merayu Kerajaan Pusat supaya mendengar rintihan kontraktor tempatan yang semakin tersepit. Beliau juga akan membangkitkan masalah itu kepada Umno Pulau Pinang untuk tindakan lanjut, selain meminta pegawai kerajaan agensi pusat di negeri ini termasuk Pejabat Pembangunan Negeri melihat perkara itu.

PEGAWAI JKR KENA KERAP TURUN PADANG PANTAU PROJEK

BERITA HARIAN, 10 JUN 2010

Oleh Amin Ridzuan Ishakaminridzuan@bharian.com.my

Malas, tak prihatin punca pembangunan dirancang cetus masalah KULIM: Kementerian Kerja Raya mengarahkan pegawai Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya lebih kerap turun padang bagi memantau setiap projek kerajaan dalam memastikan pelaksanaannya tidak memberi kesan negatif kepada rakyat.

Menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor, mengeluarkan arahan itu selepas melawat projek pembinaan Asrama Kolej Jururawat Masyarakat Kulim di Taman Seri Kulim di sini, semalam yang memberi kesan sampingan kepada 160 keluarga di kawasan itu.

Projek membabitkan perbelanjaan RM6 juta itu menyebabkan penduduk di kawasan berkenaan terpaksa berdepan dengan masalah banjir sejak ia dibina tahun lalu berikutan lokasi loji rawatan kumbahan yang tidak sesuai.

Katanya, projek yang dilaksanakan Kerajaan Pusat seharusnya menjadi kebanggaan dan memberi manfaat kepada rakyat selaras dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan’, bukannya menyusahkan mereka seperti yang berlaku di Taman Seri Kulim.

“Jadi, saya sudah arahkan Ketua Pengarah JKR, dalam melaksanakan projek kementerian atau agensi berkaitan, mereka perlu pergi ke tapak untuk melihat sendiri persekitaran, apakah ia bersesuaian dengan jiran (rakyat).

“Kenali sebaik mungkin jiran dan jika ini boleh dilakukan, banyak kebimbangan di hati masyarakat dapat diselesaikan. Bukannya dengan hanya melihat berapa keluasan tapak dan selepas itu rancang untuk bangunkannya.

“Tidak rugi kalau kita datang ke tapak, yang akan lebih menguntungkan dan tidak timbulkan masalah. Kita mahu projek menjadi kebanggaan, bukannya timbulkan kebimbangan kepada pihak menerima projek,” katanya pada sidang media.

Shaziman hadir bersama beberapa pegawai JKR termasuk Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Dr Judin Abdul Karim untuk melihat dan mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan berkenaan. Dalam lawatannya itu, Shaziman turut menegur secara terbuka beberapa pegawai JKR dan perunding projek berkenaan kerana tidak melawat tapak projek bagi memastikan lokasi loji rawatan kumbahannya sesuai.

Berikutan lawatan berkenaan, beliau mengumumkan kementerian itu akan memindahkan lokasi pembinaan loji rawatan kumbahan asrama berkenaan ke tempat lain, iaitu 80 meter dari lokasi asal.

Sementara itu, Shaziman berkata, kementeriannya bersedia mengajak pelbagai pihak berbincang bersama dengan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) berhubung kadar tol serta pulangan pelaburan oleh konsesi lebuh raya.

"Ketika ini pihak konsesi mendakwa kadar pulangan pelaburan tidak mencapai tahap memuaskan kerana kos penyelenggaraan lebuh raya terlalu tinggi menyebabkan mereka mahu menaikkan kadar tol,” katanya.

"Kita bersedia untuk berbincang menerusi satu jawatankuasa bagi mencari jalan bagaimana untuk membolehkan syarikat konsesi menikmati kadar pulangan pelaburan memuaskan seterusnya menetapkan kadar tol bersesuaian," katanya.

PEREKA BENTUK WAJIB LAWAT TAPAK PROJEK

UTUSAN MALAYSIA, 10 JUN 2010

KULIM 9 Jun - Semua pereka bentuk projek kerajaan diarah melawat tapak projek terlebih dahulu sebelum merangka pelan lengkap pembangunan di sesuatu kawasan.

Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, langkah berkenaan penting bagi membolehkan pereka bentuk mengenal pasti sendiri kesesuaian dan persekitaran sesuatu projek sebelum ia dapat dilaksanakan.

Malah katanya, tindakan tersebut juga perlu dilakukan bagi mengelak sebarang kesulitan timbul di kalangan masyarakat setempat kerana projek-projek yang dilaksanakan itu berhampiran kawasan mereka.

''Kita telah keluarkan arahan iaitu apabila hendak mereka bentuk sesuatu projek baru bagi kementerian atau agensi berkaitan, satu syarat wajib selepas ini ialah semua pereka bentuk terlibat mesti turun sendiri ke tapak sebelum melukis pelan.

''Pereka bentuk mesti menjalankan kerja-kerja mereka bukannya berlandaskan pada maklumat atau keluasan tapak sahaja. Sebaliknya, mereka perlu mengenali dan mengetahui sebaik mungkin kawasan-kawasan persekitaran serta kejiranan projek.

''Jika ini dilakukan, saya percaya perkara yang mungkin menimbulkan kebimbangan penduduk tidak akan berlaku," katanya kepada pemberita selepas melawat tapak projek Kolej Kejururawatan Masyarakat Kulim (KKMK) bernilai RM7.6 juta dekat Taman Seri Kulim di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Thomas George; Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR), Prof. Datuk Seri Ir. Judin Abdul Karim dan Pengarah JKR Kedah, Ir. Rosland Abd. Ghani.

Lawatan tersebut diadakan berikutan aduan yang diterima Shaziman mengenai kedudukan kolam dan loji rawatan kumbahan KKMK yang dikatakan berada berdekatan kawasan perumahan penduduk di Taman Seri Kulim.

Keadaan tersebut menimbulkan kesulitan kepada kira-kira 160 keluarga ekoran limpahan air kumbahan dikesan memasuki rumah penduduk apabila setiap kali berlakunya hujan lebat dan banjir kilat.

Shaziman menegaskan, lawatan ke tapak projek oleh pereka bentuk dan pegawai JKR tidak akan merugikan malah mendatangkan keuntungan kepada kerajaan memandangkan setiap permasalahan dapat diselesaikan.

''Apabila kerajaan membuat sesuatu projek di sesuatu kawasan, besar harapan kita bahawa ia menjadi kebanggaan dan amat dinanti-nantikan masyarakat setempat, bukannya menimbulkan kerisauan.

''Oleh yang demikian, kita seboleh-bolehnya cuba mengelak perkara negatif khususnya melibatkan projek-projek akan datang di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10). Projek-projek ini harus mengambil pendekatan yang mana rakyat perlu didahulukan," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, JKR bersetuju memindahkan lokasi kolam dan loji rawatan kumbahan KKMK ke tapak yang lebih sesuai bagi mengelak sebarang masalah pada masa akan datang.

''Ketua Pengarah JKR telah mencadangkan kolam ini dipindahkan ke satu tapak yang terletak kira-kira 80 meter dari tempat asal. Tempat baru ini lebih sesuai dan berada pada paras lebih tinggi,'' katanya.

Shaziman berharap, para penduduk di kawasan berdekatan tidak perlu lagi khuatir kerana kejadian seumpama itu tidak akan berulang lagi pada masa depan.

JKR AKUI PEREKA BENTUK TIDAK LAWAT TAPAK

UTUSAN MALAYSIA, 10 JUN 2010

KULIM 9 Jun - Jabatan Kerja Raya (JKR) mengakui ramai kalangan pereka bentuknya tidak melawat tapak projek terlebih dahulu sebelum merangka pelan pembangunan di sesuatu kawasan. Malah kegiatan itu bukan hanya membabitkan projek kecil-kecilan, sebaliknya turut berlaku dalam projek berskala besar.

Ketua Pengarahnya, Prof. Datuk Seri Ir. Judin Abdul Karim menjelaskan, pihaknya memang menyedari kewujudan perkara berkenaan dan sedia mengatasinya pada masa akan datang.

''Memang sebelum ini, ramai pereka bentuk hanya membuat pelan berlandaskan maklumat yang diperoleh dari segi keluasan dan lokasi projek.

''Kita juga mereka bentuk projek berdasarkan pematuhan syarat-syarat pihak berkuasa tempatan. Jika pihak berkuasa setuju, kita teruskan projek," ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa lawatan kerja Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor di tapak projek Kolej Kejururawatan Masyarakat Kulim (KKMK) bernilai RM7.6 juta dekat Taman Seri Kulim di sini hari ini.

Lawatan tersebut diadakan berikutan aduan yang diterima Shaziman mengenai kedudukan kolam dan loji rawatan kumbahan KKMK yang dikatakan berada berdekatan kawasan perumahan penduduk di Taman Seri Kulim.

Keadaan tersebut menimbulkan kesulitan kepada kira-kira 160 keluarga ekoran limpahan air kumbahan dikesan memasuki rumah penduduk khususnya setiap kali hujan lebat dan banjir kilat.

Menurut Judin, pihaknya juga akan memastikan setiap projek yang dirancang sebelum ini dipantau secara rapi bagi mengelakkan timbul kesulitan dan kerugian.

PEKERJA MAHIR TANPA LATIHAN FORMAL AKAN DIIKTIRAF

UTUSAN MALAYSIA, 10 JUN 2010

PUTRAJAYA 9 Jun - Kementerian Belia dan Sukan akan bekerjasama dengan Kementerian Sumber Manusia untuk memberi pengiktirafan kepada pekerja mahir yang tidak pernah menerima latihan secara formal.

Timbalan Menteri Belia dan Sukan yang baru, Gan Ping Sieu berkata, pekerja mahir seperti mekanik dan juruteknik akan dinilai kemampuan mereka terlebih dahulu dan mereka yang layak, boleh diberi Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tanpa perlu menjalani kursus.

''Saya mahu melihat pekerja dalam bidang teknikal menerima pengiktirafan dan sijil yang selari dengan kemahiran yang mereka miliki.

''Penerimaan sijil sedemikian adalah penting untuk memastikan pekerja mahir kita mempunyai peluang kerjaya yang lebih terjamin pada masa depan,'' katanya kepada pemberita selepas menerima nota serah tugas daripada bekas Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Wee Jeck Seng di sini hari ini.

Ping Sieu berkata, Jeck Seng sebelum ini telah menerima kira-kira 1,000 permohonan daripada pekerja-pekerja mahir yang mahu memohon SKM.

''Kebanyakan pemohon terdiri daripada pekerja dalam sektor automobil termasuk mekanik.
''Pekerja-pekerja mahir ini tidak pernah menjalani latihan yang formal tetapi mereka belajar daripada mekanik berpengalaman," katanya.

Beliau berkata, meskipun kerajaan tidak mewajibkan semua juruteknik dan mekanik mendapatkan latihan formal, pemberian sijil akan memberi nilai tambah kepada seseorang pekerja.

''Di sesetengah negara, juruteknik telah diwajibkan untuk menerima sijil sebelum dibenarkan untuk bekerja.

''Pekerja kita perlu mendapat pengiktirafan yang sewajarnya untuk menghadapi sebarang kemungkinan pada masa depan," katanya.

TINGKAT KEMAHIRAN PEKERJA TEMPATAN

UTUSAN MALAYSIA, 10 JUN 2010
Oleh NURUL ANUAR KARI pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 9 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak menyeru para majikan dan komuniti perniagaan mengambil inisiatif memahirkan semula tenaga kerja Malaysia melalui penyediaan latihan sambil bekerja serta tawaran program pendidikan lanjutan.

Perdana Menteri berkata, para majikan juga perlu mempunyai tanggungjawab terhadap jalan penyelesaian bagi memahirkan semula tenaga kerja negara yang sebahagian besarnya hanya mempunyai kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Saya ingin melihat lebih banyak lagi syarikat menawarkan program perantisan yang memberi latihan kepada lepasan baru universiti dan para pekerja mereka.

"Komuniti perniagaan perlu ada usaha untuk meningkatkan semua aspek operasi dan pengurusan, termasuk pembinaan tenaga kerja yang bernilai tambah.

"Dengan itu, kita akan mampu menjana output berkualiti lebih tinggi dengan menggunakan sumber tenaga manusia tempatan yang berkemahiran tinggi, selari dengan matlamat kita untuk menjadi sebuah negara yang berpendapatan tinggi," katanya dalam blog www.1malaysia.com.my di sini.

Jelasnya, tinjauan pendapat dalam blog tersebut mendapati kebanyakan responden menyertai sistem tenaga kerja dengan hanya kelayakan SPM atau lebih rendah.

Oleh itu, beliau mengambil kesempatan mengingatkan rakyat supaya terus meningkatkan kelayakan pendidikan dan kemahiran kerja mereka bagi mencapai aspirasi menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi.

"Saya amat berbangga dengan tenaga kerja kita tetapi dengan kebanyakan daripada mereka hanya berbekalkan SPM semata-mata, ini tidak selari dengan aspirasi menjana sebuah ekonomi yang berpendapatan tinggi.

"Saya mengambil peluang ini untuk memotivasikan dan membangunkan pekerja kita supaya lebih maju untuk mempercepatkan pertumbuhan yang kita perlukan dengan meningkatkan pendidikan dan kemahiran diri.

"Tenaga kerja negara perlu dimahirkan semula supaya semua rakyat Malaysia dibekalkan dengan pengetahuan yang bertepatan untuk memenuhi keperluan majikan," ujarnya.
Jelas Najib, pelajaran tidak seharusnya terhenti di peringkat sekolah atau universiti sahaja tetapi perlu diteruskan sepanjang usia bekerja setiap individu.

"Saya sangat menggalakkan semua pembaca dalam lingkungan usia bekerja mengambil kesempatan sedia ada untuk meningkatkan kemampuan dan pengetahuan diri.

"Kebiasaannya, saya mendorong mereka yang kurang bernasib baik supaya melanjutkan pelajaran ke universiti tetapi hari ini menggesa semua rakyat Malaysia mencari jalan untuk mendaftarkan diri mereka dalam apa jua saluran pendidikan yang praktikal termasuklah sekolah vokasional dan politeknik.

"Janganlah kita terus mengehadkan kemampuan dan pendidikan sendiri pada tahap SPM sahaja," tegasnya.

Wednesday, May 19, 2010

LATIHAN KEMAHIRAN DISELARAS

UTUSAN MALAYSIA, 18 MEI 2010

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN dan SITI MAISARAH SHEIKH ABD.RAHIM pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 17 Mei - Kerajaan akan menubuhkan sebuah Majlis Penyelarasan Kemahiran Kebangsaan bertujuan merancang dan melaksanakan latihan kemahiran membabitkan agensi-agensi kerajaan.

Majlis yang dipengerusikan oleh Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam itu bertujuan menyediakan sumber tenaga mahir yang dapat memenuhi keperluan tenaga industri.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, majlis tersebut akan bertindak mengarusperdanakan latihan kemahiran teknikal dan vokasional supaya mempunyai prospek yang setaraf dengan aliran pendidikan dan fleksibel.

''Dari sudut tenaga mahir dalam bidang teknologi maklumat (IT), kita berpendapat ini satu dari sektor kecil yang penting dalam mewujudkan sebuah Model Ekonomi Baru (MEB).

''Jadi, kita setuju program 'bridging' dipergiatkan untuk beri keseimbangan dari segi teori dan kita setuju MDEC memainkan peranan untuk mengambil langkah sewajarnya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Modal Insan kali Kedua. Hadir sama Subramaniam dan Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang Gandum.

Muhyiddin menambah, setiap tahun seramai 26,366 orang atau enam peratus pelajar dikategorikan sebagai pelajar berprestasi akademik rendah yang bagaimanapun mungkin memiliki kemahiran dan kecenderungan dalam bidang kemahiran teknikal.

''Kita setuju supaya Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran menerusi program Kolej Komuniti bekerjasama rapat untuk menawarkan program kemahiran kepada pelajar," katanya. Beliau berkata, MEB yang dilancarkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini bertujuan menjadikan Malaysia sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi dengan ciri keterangkuman dan kebolehmampanan menjelang 2020.

Justeru, kata beliau, usaha untuk membangunkan modal insan berkualiti bagi mencapai ekonomi berpendapatan tinggi adalah mencabar dan memerlukan perancangan rapi kerana negara hanya mempunyai 23 peratus tenaga mahir.

''Pada tahun lalu kadar kebolehpasaran di kalangan siswazah kurang memuaskan apabila sebanyak 27 peratus daripada graduan institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan masih menganggur selepas konvokesyen," katanya.

Menurutnya, mereka yang berjaya mendapat pekerjaan adalah sebanyak 29 peratus pada tahun 2006 dan 33 peratus pada tahun 2009. Kebanyakan terdiri daripada siswazah yang memperoleh pendapatan kurang RM1,500.

Muhyiddin menegaskan, dalam konteks ini negara bukan sekadar memberi penekanan kepada pertambahan bilangan tetapi kualiti pendidikan dan latihan supaya lepasan institusi pendidikan dan latihan dapat memenuhi keperluan industri.

''Tumpuan dalam pembangunan sumber manusia akan dijuruskan kepada pengukuhan kualiti pendidikan dan latihan di semua peringkat. Penekanan kepada pembangunan fizikal akan dikurangkan," katanya.

RM65 JUTA UNTUK KONTRAKTOR KELAS F

UTUSAN MALAYSIA, 18 MEI 2010

KUALA LUMPUR 17 Mei - Kementerian Kerja Raya menawarkan kontrak bernilai RM65 juta bagi 19 buah projek di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang akan dilaksanakan tahun ini kepada kontraktor-kontraktor Kelas F.

Menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, pemilihan kontraktor Kelas F bagi projek-projek tersebut akan berdasarkan kepada sebut harga dan kepakaran mereka dalam bidang yang diperlukan.

"Nilai 19 projek tersebut ialah RM700 juta dan 10 peratus daripadanya atau RM65 juta, telah diperuntukkan kepada kontraktor Kelas F.

"Ia sebagai mematuhi dasar kerajaan dalam pengagihan kontrak kepada kontraktor kecil untuk projek-projek bernilai RM10 juta ke atas.

"Dasar ini melibatkan pemberian kerja oleh kontraktor utama kepada kontraktor kecil dengan kontrak bernilai RM200,000 diberikan kepada kontraktor Kelas F dan melebihi RM200,000 kepada kontraktor Kelas E,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menyampaikan bayaran pampasan kepada 22 penduduk Orang Asli dari Tanjong Rabok, Kuala Langat yang terjejas akibat pembinaan Projek Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) di sini hari ini.

Kerajaan membayar RM602,472 kepada kesemua Orang Asli tersebut yang terbabit dalam pengambilan tanah dan kerosakan tanaman akibat pelaksanaan projek SKVE berkenaan.

Shaziman memberitahu, pelaksanaan dasar pengagihan kerja kepada kontraktor kecil ini telah dipersetujui oleh Kabinet yang mana kontraktor utama yang mendapat projek kerajaan bernilai RM10 juta ke atas perlu memberikan 10 peratus daripada nilai kontrak berkenaan kepada kontraktor Kelas F dan E.

Beliau juga memberitahu, kementerian sedang melaksanakan kerja-kerja pemutihan terhadap 28,000 kontraktor Kelas F. Antara lain, menerusi program pemutihan tersebut, kontraktor yang tidak memperbaharui lesen selepas setahun akan ditamatkan lesen mereka.

"Kementerian juga akan meningkatkan kemahiran dan kepakaran kontraktor-kontraktor Kelas F yang pada masa ini adalah terlalu rendah sehinggakan kontraktor utama sukar untuk memberikan kerja kepada mereka.

"Kebanyakan kontraktor Kelas F ini hanya mempunyai kemahiran dalam pembinaan dan menurap jalan tetapi tidak ada kepakaran dalam kerja-kerja khusus seperti kerja-kerja lantai,'' katanya.

Matlamat utama kementerian tegasnya, ialah untuk memantapkan kontraktor-kontraktor Kelas F sehingga mampu melakukan pelbagai kerja khusus dalam sektor pembinaan yang amat diperlukan negara.