Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, October 25, 2010

PELAJAR KOLEJ KOMUNITI MENINGKAT 60,000 TAHUN DEPAN

UTUSAN MALAYSIA

25 Oktober 2010

KUBANG PASU 24 Okt. - Kerajaan menyasarkan 80,000 pelajar akan dapat mengikuti pelbagai kursus yang ditawarkan oleh Kolej Komuniti pada tahun depan, peningkatan sebanyak 60,000 pelajar berbanding jumlah tahun ini.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, peningkatan itu sekali gus membantu mengurangkan lambakan jumlah tenaga kerja tidak mahir di pasaran kerja dan mengoptimumkan potensi nasional.

Menurutnya, daripada jumlah berkenaan, 50,000 pelajar tanpa mengira umur disasarkan mengikuti latihan bersifat modular sepenuh masa, manakala bakinya pula modular separuh masa di kolej berkenaan.

Bagi memenuhi sasaran itu, katanya, sebanyak 122 kursus daripada 20 program modular yang boleh diikuti oleh pelajar lepasan sekolah, para pekerja dan masyarakat setempat akan ditawarkan tahun depan berbanding hanya 48 kursus pada tahun ini.

"Usaha ini adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengupayakan modal insan dalam semua peringkat bagi mewujudkan pekerja berkemahiran tinggi," katanya selepas melancarkan Program Modular Separuh Masa di Kolej Komuniti Bandar Darul Aman, Jitra di sini hari ini.

Program modular separuh masa itu merupakan kesinambungan kepada Sijil Kemahiran Modular Kebangsaan yang merupakan antara inisiatif yang dirangka untuk pengukuhan institusi Kolej Komuniti.

Ia merupakan pendekatan baru yang lebih fleksibel bagi memboleh dan menggalakkan masyarakat mendapatkan latihan kemahiran.

Mohamed Khaled berkata, pada masa ini dianggarkan 70 peratus golongan pekerja di negara ini memasuki pasaran kerja dengan hanya berbekalkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

No comments: