Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, October 25, 2010

GAJI LULUSAN PUSAT KEMAHIRAN SERENDAH RM300

UTUSAN MALAYSIA

25 Oktober 2010

KUALA LUMPUR 24 Okt. - Pemuda UMNO bimbang usaha untuk menggalakkan lebih ramai pelajar mempelajari latihan kemahiran akan terjejas berikutan gaji rendah yang diperoleh mereka.

Wakil pergerakan itu, Mohd. Gasing Saling (gambar) berkata, pelajar terbabit yang lulus daripada pelbagai pusat latihan kemahiran termasuk kolej komuniti dan Pusat GiatMara hanya menerima gaji antara RM500 hingga RM700 sebulan.

"Bahkan di Sabah ada pelajar yang keluar daripada pusat latihan ini menerima gaji RM300 sebulan sedangkan paras kemiskinan kita RM700 sebulan dan ke bawah," katanya ketika membahaskan usul agama dan pendidikan pada Perhimpunan Agung UMNO di sini, semalam.

Dalam pada itu, beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Kalabakan berkata, masalah gaji rendah itu jika tidak diatasi akan menyebabkan golongan berkenaan terpinggir apabila Malaysia mencapai negara berpendapatan tinggi pada 2020.

"Kita perlu fikirkan secara bersama apakah pendekatan terbaik untuk memastikan pelajar yang keluar ini mampu menjana pendapatan sekurang-kurangnya RM1,500 sebulan.

"Kalau boleh kita juga mahu jumlah ini ditingkatkan kepada RM3,000 sebulan bagi membolehkan mereka membeli rumah pertama," katanya.

No comments: