Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, June 10, 2010

JKR AKUI PEREKA BENTUK TIDAK LAWAT TAPAK

UTUSAN MALAYSIA, 10 JUN 2010

KULIM 9 Jun - Jabatan Kerja Raya (JKR) mengakui ramai kalangan pereka bentuknya tidak melawat tapak projek terlebih dahulu sebelum merangka pelan pembangunan di sesuatu kawasan. Malah kegiatan itu bukan hanya membabitkan projek kecil-kecilan, sebaliknya turut berlaku dalam projek berskala besar.

Ketua Pengarahnya, Prof. Datuk Seri Ir. Judin Abdul Karim menjelaskan, pihaknya memang menyedari kewujudan perkara berkenaan dan sedia mengatasinya pada masa akan datang.

''Memang sebelum ini, ramai pereka bentuk hanya membuat pelan berlandaskan maklumat yang diperoleh dari segi keluasan dan lokasi projek.

''Kita juga mereka bentuk projek berdasarkan pematuhan syarat-syarat pihak berkuasa tempatan. Jika pihak berkuasa setuju, kita teruskan projek," ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa lawatan kerja Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor di tapak projek Kolej Kejururawatan Masyarakat Kulim (KKMK) bernilai RM7.6 juta dekat Taman Seri Kulim di sini hari ini.

Lawatan tersebut diadakan berikutan aduan yang diterima Shaziman mengenai kedudukan kolam dan loji rawatan kumbahan KKMK yang dikatakan berada berdekatan kawasan perumahan penduduk di Taman Seri Kulim.

Keadaan tersebut menimbulkan kesulitan kepada kira-kira 160 keluarga ekoran limpahan air kumbahan dikesan memasuki rumah penduduk khususnya setiap kali hujan lebat dan banjir kilat.

Menurut Judin, pihaknya juga akan memastikan setiap projek yang dirancang sebelum ini dipantau secara rapi bagi mengelakkan timbul kesulitan dan kerugian.

No comments: