Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, September 06, 2009

GAJI AMAH INDONESIA

BERITA MINGGU 6 September 2009
Ziauddin Sharuddin zia@bharian.com.my

Malaysia pertimbang cari pembantu rumah dari beberapa negara lain SEREMBAN: Kementerian Sumber Manusia tidak akan memberi pandangan mengenai isu tuntutan gaji pembantu rumah Indonesia sebanyak RM800 sebulan sehingga mengetahui hasil mesyuarat Jawatankuasa Bersama Malaysia-Indonesia di Jakarta. Menterinya, Datuk S Subramaniam, berkata pegawai kementeriannya dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) kini mengadakan mesyuarat dengan pegawai dari negara jiran itu, susulan mesyuarat terdahulu di Kuala Lumpur, beberapa minggu lalu.

"Saya tidak mahu buat pengumuman, penjelasan atau pandangan... biarkan mereka bermesyuarat, selepas itu saya akan beri pandangan," katanya selepas merasmikan Skim Latihan dan Penempatan Pekerjaan (SLP) di Kolej Tafe, Sikamat, dekat sini semalam.

Beliau berkata, jika Indonesia tetap mahu gaji ditetapkan RM800, ia mungkin menyebabkan beberapa negara lain dipertimbangkan sebagai pilihan seperti Laos, Kemboja, India dan Sri Lanka selain Irian Jaya dan China. Laporan media Indonesia menyatakan kerajaan republik itu akan mengemukakan usul gaji pembantu rumah negara mereka dinaikkan daripada RM400 kepada RM800 pada Mesyuarat Keempat Jawatankuasa Kerja Malaysia-Indonesia bagi Pengambilan dan Penempatan Pembantu Rumah Indonesia di Jakarta.

Subramaniam berkata, tuntutan gaji minimum juga dikemukakan negara lain seperti India yang menuntut pekerja tidak mahir dari negara itu dibayar RM700 sebulan, tetapi tuntutan gaji tinggi selalunya menyebabkan jumlah pekerja asing kian berkurangan.

"Pembantu rumah Filipina di negara ini yang pada suatu masa berjumlah kira-kira 50,000 orang kini semakin berkurangan berbanding kira-kira 280,000 pembantu rumah Indonesia," katanya. Beliau berkata, isu membabitkan pembantu rumah Indonesia berlaku akibat laporan media massa dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) negara itu yang menggambarkan mereka ditindas majikan di negara ini, sedangkan majoriti majikan memberi layanan dengan baik.

Sementara itu, katanya, kementerian akan memperkenalkan dasar baru menjalin kerjasama lebih erat antara 27 institusi latihan di bawahnya dan swasta bertujuan memanfaatkan sumber kepakaran dan kemudahan kedua-dua sektor untuk melahirkan pekerja berkemahiran tinggi di negara ini.

No comments: