Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, September 25, 2009

LAMBAKAN WARGA ASING DI KUALA LUMPUR: BIARLAH!

UTUSAN MALAYSIA, 25 September 2009 (Forum)

LAPORAN dalam Utusan Kota, Utusan Malaysia, mengenai lambakan warga asing di Jalan Silang, Kuala Lumpur, semalam, memang betul. Keadaan ini memang wujud. Dan ini berlaku mungkin kerana pihak berkuasa mempraktikkan perkataan ‘lah’...

*Biarlah, kita kan serumpun

*Biarlah, nanti kalau penjara dah kosong baru kita tangkap mereka

*Oklah tu sebab mereka membina bangunan negara

*Lantaklah, aku tak kacau mereka, mereka tak kacau aku

*Janganlah tangkap mereka sebab mereka ini lah yang menjaga keselamatan premis perniagaan (jadi jaga)

*Baiklah, (antara perkataan yang biasa didengar apabila soalan ditujukan kepada PBT tentang bila nak tangkap mereka)

*Marilah, (kalau mereka ada kedai telefon bimbit, sentiasa penuh)

Semasa sembahyang Hari Raya Aidilfitri, mereka sembahyang di atas jalan raya, di Jalan Petaling. Bukankah Masjid Negara ada? Masjid Negara masih banyak ruang kosong untuk mereka.

Mereka sengaja menunjukkan mereka ingin mendominasi bandar raya Kuala Lumpur. Biarlah! Apa yang penting negaraku aman! Sudah tu, suka pula meludah merata-rata dan ada kalanya membuang najis di belakang kedai.

Memang betul pun. Saya pernah ke Vietnam dan melihat budaya pengotor ini di sana.
Setiap hari hari di dada akhbar banyak terpampang jenayah berlaku. Angkara siapa? Warga asing bukan? Baru-baru ini satu mayat dijumpai di Sungai Klang di belakang Balai Polis Brickfields. Mayat warga asing.

Ada warga Afrika pula suka menipu warga Malaysia. Jadi siapa yang tipu kita? Warga asing juga.
Cubalah naik tren komuter dari Seremban ke KL Sentral. Majoriti penumpangnya adalah warga asing. Oklah tu sebab mereka menjadi pelanggan kita. Ini belum termasuk bas-bas di sekitar Kuala Lumpur.

Kalau di Nilai atau di Bangsar atau Damansara, lain pula ceritanya. Mamat Afrika buat hal. Pandu kereta laju-laju. Mereka menjadikan jalan raya sebagai tempat berlumba. Kalau makan di kedai makan 24 jam, penuh dengan muka dia orang.

Pernah terjadi di depan mata semasa saya menaiki tren dari Kuala Lumpur ke Nilai, pasangan Nepal boleh pula bercium dalam tren. Nak ditegur, takut diapa-apakan sebab mereka ramai.

Kadang-kadang saya merasakan diri kita ini dijajah secara diam. Ambillah tindakan. Jangan sampai kita terasa asing walau pun berpijak di bumi sendiri.

1 comment:

gayapeneroka said...

aku geram dengan geng kulit hitam tu...negro kut...