Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, September 27, 2009

FELDA PERKENAL FEKRA BAGI RAIH KEUNTUNGAN TERBAIK

MINGGUAN MALAYSIA, 27 September 2009

KUALA TERENGGANU 26 Sept. - Felda akan memperkenalkan Bidang Keberhasilan Utama Felda (Fekra) bermula Januari depan dalam usaha mencapai keuntungan dan perkhidmatan terbaik.

Pengerusinya, Tan Sri Dr. Yusof Noor berkata, ia melibatkan tiga bidang utama iaitu skim penanaman semula, rancangan pelaksanaan projek perumahan dan rancangan pembangunan masyarakat.

''Pegawai dan kakitangan yang secara tidak langsung atau langsung terlibat dalam bidang ini akan diberi fokus utama oleh Felda agar mencapai sasaran yang ditetapkan dalam tempoh tertentu," katanya pada majlis hari raya bersama media dan pemimpin di Felda Residence di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Yusof berkata, pelaksanaan sistem itu akan membolehkan sebarang projek yang dijalankan siap dalam tempoh yang ditetapkan.

Beliau yakin sekiranya sistem Fekra dilaksanakan dengan baik ia akan mencapai sasaran keuntungan yang lebih tinggi selain dapat menghasilkan produktiviti berganda dengan kualiti yang baik.

"Contohnya, bagi rancangan projek perumahan, kita akan memantau dan menilai prestasi bermula daripada kerja-kerja kontraktor sehinggalah kepada pihak pengurusan supaya apa yang disampaikan mencapai sasaran," katanya.

Dalam perkembangan lain, Yusof berkata, Datuk Dzulkifli Abd. Wahab dilantik sebagai Pengarah Felda yang baru berkuat kuasa esok, menggantikan Datuk Ahmad Tarmizi Alias yang telah pencen.

Katanya, Dzulkifli merupakan bekas Timbalan Pengarah Besar (Perusahaan Perladangan dan Pembangunan Kebun) Felda.

Tambahnya, dengan pelantikan itu, beliau dipertanggungjawabkan untuk memantau dan melaksanakan sistem Fekra yang bakal diperkenalkan itu.

"Ini merupakan cabaran dan tugas utama yang harus dilaksanakan apabila beliau memegang jawatan itu dengan menitikberatkan pelaksanaan Fekra agar ia berjaya dilaksanakan oleh semua pihak," katanya.

No comments: