Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, September 23, 2009

USAHA, PELAN ATASI TANAH RUNTUH TIADA KESUDAHAN

BERITA HARIAN, 23 September 2009
Oleh Magendran Rajagopal

NG Yee Peng, Saiful Khas Sharudin, Dr N Yogeswari, Suaenah dan Lourdes Mary. Mungkin ramai tertanya-tanya siapa gerangan individu ini tetapi bagi sanak saudara, tragedi tanah runtuh tanggal 6 Disember lalu yang meragut nyawa mereka tidak mungkin melupakan detik hitam itu.

Tragedi menyebabkan 14 banglo di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, Selangor ranap akibat kejadian tanah runtuh akhir tahun lalu menjadi berita panas semua akhbar tempatan dan secara spontan, pelbagai strategi mencegah kejadian seumpamanya diselaras.

Pemimpin, sama ada pada peringkat kerajaan Selangor atau Kerajaan Pusat, mengetengahkan pelbagai rumusan di samping mendedahkan pelbagai kepincangan pengurusan serta menjanjikan tindakan segera.

Namun bagi mangsa pula tidak ubah seperti kata pepatah, harapkan anak buta mata sebelah, harapkan teman buta kedua-dua mata, kerana semangat membara sewaktu awal tragedi itu, sama ada pada peringkat kerajaan negeri atau Pusat, makin malap sehingga lenyap sama sekali tidak lama selepas itu.

Ini bukan kali pertama terjadi, pengalaman yang sama dialami ketika tragedi tanah runtuh di Kuala Kubu Bharu awal pagi 30 November 2008, malah beberapa kejadian tanah runtuh sudah dialami sejak tragedi Highland Towers yang menggemparkan seluruh negara pada 11 Disember 1993 apabila 48 nyawa terkorban namun reaksi kita hanya hangat-hangat tahi ayam.

Justeru, tidak keterlaluan jika diandaikan kejadian tanah runtuh terbaru Sabtu lalu di Wangsa Heights, Bukit Antarabangsa turut mendapat layanan sama daripada pihak berkuasa, apatah lagi kali ini hanya sebuah kereta yang rosak apabila terjatuh dalam gaung.

No comments: