Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, September 12, 2009

KONFLIK PERKAUMAN, IMEJ MALAYSIA DI PERINGKAT GLOBAL

UTUSAN MALAYSIA, 12 September 2009

AKHBAR China Press menerusi ruangan Perbincangan Umum terbitan 7 September lalu menyiarkan sebuah rencana bertajuk “Kehidupan Rakyat Sebenarnya Sejahtera Tetapi Diganggu Ahli Politik”. Ia mengaitkan hubungan rakyat dan ahli politik.

Selama 52 tahun merdeka, pelbagai kaum di negara ini telah hidup aman dan sejahtera tanpa perselisihan antara kaum. Namun kenapa dalam dunia globaisasi hari ini, kepelbagaian kaum itu menjadi masalah sehingga lebih sensitif berbanding agama.

Jawapannya sangat mudah iaitu kerana isu itu dipergunakan oleh ahli politik sebagai agenda untuk kepentingan mereka. Isu perkauman dan keagamaan hanya akan menarik kita ke belakang.

Untuk kembali semula ke landasan kesejahteraan kaum, penulis rencana ini yang menggunakan nama samaran “Kim Piek” mencadangkan empat perkara.

Pertama, undang-undang perlu ditegakkan terhadap media yang memainkan isu sensitif termasuk menggantung lesen.

Kedua, hapuskan layanan double standard kepada mereka yang menghasut dan memainkan isu perkauman. Jangan tutup sebelah mata seperti hanya pembangkang disiasat secara terperinci. Sepatutnya buat secara adil barulah rakyat berpuas hati.

Ketiga, laksanakan tugas dengan jujur dan ikhlas iaitu tidak memihak kepada mana-mana kumpulan dalam isu perkauman dan agama. Jika kerajaan jujur dan ikhlas, kesejahteraan antara kaum bukanlah sesuatu yang susah.

Keempat, pemerintah perlu mengutamakan negara kerana ia berasaskan rakyat. Setiap perkara yang ingin dilaksanakan oleh pemerintah perlu meletakkan kepentingan negara. Jika semua rakyat sehati dan sejiwa, negara ini pasti kuat dan makmur.

Hakikatnya, semua kaum di negara ini hidup sejahtera tetapi muslihat ahli-ahli politik yang menakut-nakutkan mereka.

“Semoga pemerintah melihat perkara ini dan jangan sampai kerana beberapa biji tahi tikus, rosak nasi sekawah,’’ tulisnya.

Masih lagi dengan isu kepala lembu, sebuah rencana terbitan akhbar yang sama pada 2 Spetember lalu mengaitkan kejadian itu dengan kemerdekaan negara.

Menurutnya, setiap kali menjelang sambutan kemerdekaan, pemimpin berkata, rakyat Malaysia mampu hidup aman dan tenteram walaupun berbilang kaum. Lagu-lagu bersifat patriotik dan perpaduan juga tidak henti berkumandang sesuai dengan semangat Satu Malaysia tahun ini.

Tetapi peristiwa perarakan kepala lembu di Seksyen 23, Shah Alam baru-baru ini tidak menggambarkan semangat itu. Adakah tindakan ini memenuhi slogan rakyat berbilang kaum saling menghormati dan sikap toleransi? Kumpulan itu menggunakan cara fanatik untuk menolak pembinaan rumah ibadat agama lain.

Bagi mereka kerana kawasan itu majoritinya penduduk Melayu, maka tidak seharusnya dibina sebuah kuil. Tetapi kenapa orang Cina di Kampung Baru tidak pula pernah membantah orang Islam membina masjid dan orang India membina kuil?

Selepas 52 tahun merdeka, kemunculan kumpulan fanatik ini semakin banyak dan puncanya hanya satu iaitu cara penyampaian kerajaan dan apa yang dilakukan oleh institusi kerajaan adalah berbeza.

Modul pendidikan, pengajaran agama, propaganda media Melayu dan kesedaran serta perilaku UMNO dan BN selama ini telah merosakkan segelintir rakyat kita.

“Suatu ketika dahulu, masjid, gereja, kuil dan rumah berhala boleh berada di kawasan yang sama dengan begitu aman, tenteram dan bahagia. Tetapi keadaan itu tidak dapat lagi kita kecapi hari ini. Malaysia berumur 52 tahun tetapi seperti berundur ke belakang,’’ tegas rencana tersebut.

Akhbar Sinchew Jitpoh dalam ruangan Pendapat pada 5 September menerbitkan sebuah artikel mengenai imej Malaysia di peringkat antarabangsa. Menurut artikel itu, dalam kancah ekonomi dan politik tempatan yang menggusarkan, peta Malaysia di dunia semakin hari semakin pudar dan menghilang. Dagangan antarabangsa Malaysia hanya dua kali ganda daripada dagangan dalam negara. Maksudnya, negara banyak bergantung kepada luar untuk mencari makan.

Kes sebat membabitkan hukuman syariah dan insiden kepala lembu juga memberi tanggapan kepada dunia bahawa kita mempunyai kumpulan fanatik. Keamanan yang semakin teruk merosakkan perjalanan demokrasi. Termasuk kekerasan yang digunakan ke atas penunjuk perasaan dan merampas kerajaan di Perak.

Semuanya merosakkan imej Malaysia di arena antarabangsa. Pelabur asing mungkin memikirkan mengenai Malaysia tidak sampai seminit kerana banyak cerita negatif.
Mereka melihat jiran Malaysia iaitu Indonesia mahukan kemajuan, justeru pada masa depan negara mana yang akan dipilih oleh pelabur asing ini?

Jangan lupa nasib sesebuah negara tidak berkekalan. Malaysia pernah melalui zaman kegemilangan yang lebih baik dari Taiwan.

Mungkin pada satu hari nanti kita pula menjadi buruh asing di Indonesia?

No comments: