Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, September 25, 2009

PUSAT GIAT MARA TERBENGKALAI 2 TAHUN

UTUSAN MALAYSIA, 25 September 2009

TENOM 24 Sept. - Penduduk daerah ini mahu pihak bertanggungjawab memberi penjelasan mengapa projek pembinaan Pusat GiatMara di sini yang telah 50 peratus siap dibiarkan terbengkalai sejak dua tahun lalu.

Penduduk mendakwa tindakan itu bukan sahaja menjejaskan peluang belia di daerah itu mendapat kemahiran hidup, tetapi menyebabkan berlaku pembaziran wang rakyat.
Seorang penduduk, Rudy Sulaiman Mairi, 40, berkata, sebab dan punca utama projek itu dihentikan perlu diketahui kerana pembinaannya telah pun siap 50 peratus.

"Projek ini dimulakan pada 2006, tetapi terhenti sekitar 2007. Kita tidak tahu kenapa dihentikan sedangkan Pusat GiatMara sangat dinantikan. Kita mahu belia kita tidak terbuang masanya.

"Justeru, penjelasan perlu diberikan mengenai status projek ini kerana rakyat berhak tahu kerana pembinaannya dihentikan secara tiba-tiba," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Seorang pesara kerajaan, Mohd. Yusof Yassin, 58, berkata, disebabkan pusat itu tidak siap, pelatih-pelatih GiatMara terpaksa menumpang di Pusat Kebudayaan Murut untuk menjalani latihan.

Katanya lagi, keadaan tersebut tidak seharusnya berlaku dan campur tangan politik perlu dilakukan kerana jika tidak, dikhuatiri pembinaan itu akan menjadi projek 'gajah putih.'
"Kita minta pihak berwajib ambil perhatian serius terhadap perkara ini dan jangan biarkan projek itu berkeadaan sedemikian rupa, kita tidak mahu wang rakyat dibazirkan," katanya.
Majiadih O.T. Matali, 45, pula berkata, siasatan terperinci perlu dilakukan bagi mengenal pasti punca masalah tersebut.

Katanya lagi, jika kontraktor terlibat didapati menipu atau melakukan penyelewengan, tindakan tegas perlu diambil.

"Jika hukuman tidak dikenakan, dikhuatiri projek kerajaan yang lain akan menerima nasib sama, masalah ini tidak boleh didiamkan kerana melibatkan kepentingan umum," katanya.

No comments: