Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, September 12, 2009

53 PERATUS BANDUAN WARGA INDONESIA

BERITA HARIAN, 12 September 2009
Mohd Anwar Patho Rohman wananwar@bharian.com.my

KAJANG: Lebih separuh iaitu 53 peratus atau 8,000 daripada keseluruhan 15,000 banduan warga asing di penjara di seluruh negara adalah rakyat Indonesia. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata kebanjiran banduan warga asing menyebabkan penjara seluruh negara sesak sehingga tidak mampu menampung kira-kira 40,000 banduan.

"Banduan rakyat asing saja mewakili 40 peratus daripada keseluruhan banduan di penjara seluruh negara dan banduan warga Indonesia paling ramai diikuti dari Filipina kira-kira 2,000 orang," katanya selepas Rakaman Takbir Raya Bersama Penghuni dan Kakitangan Penjara Kajang anjuran bersama Jabatan Penjara dan Radio Televisyen Malaysia (RTM), di sini, semalam.

Pada majlis itu, Hishammuddin menerima wang zakat fitrah RM1,099 yang dibayar 74 banduan dan menyerahkannya kepada Ketua Operasi Pusat Urus Zakat Selangor, Sharifudin Musa. Dalam perkembangan berkaitan, Hishammuddin berkata, program pertukaran banduan dengan negara jiran bagi mengatasi kesesakan penjara negara khasnya dengan Indonesia tetap diteruskan, namun beberapa isu yang wujud kebelakangan ini menyukarkan usaha ke arah itu.

Sementara itu, beliau mengingatkan rakyat tidak mengikut emosi sehingga hilang pertimbangan dengan melakukan kesalahan yang boleh membawa ke penjara. Beliau berkata, rakyat Malaysia kini berhadapan situasi sukar mengawal emosi sehingga membangkitkan isu perkauman dan keagamaan yang boleh menggugat kesejahteraan negara.

Terdahulu, Hishammuddin berkata, beliau amat terharu melihat komitmen ditunjukkan banduan kerana tidak melupakan tanggungjawab menunaikan Rukun Islam walaupun menjalani hukuman dalam penjara.

"Saya harap elemen agama dijadikan aspek penting bagi memulihkan banduan," katanya yang turut meletakkan aspek pemulihan dan kemahiran banduan sebagai Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Jabatan Penjara.

No comments: