Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, February 20, 2010

UNDANG-UNDANG TEGAS ELAK LAMBAKAN WARGA ASING

UTUSAN MALAYSIA, 20 Februari 2010

KUALA LUMPUR 19 Feb. - Lambakan warga asing boleh menyebabkan kecelaruan budaya di kalangan masyarakat majmuk di negara ini dan perlu dikawal melalui penguatkuasaan undang-undang yang lebih ketat.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim menegaskan, tindakan sebilangan pendatang asing yang terus menetap di Malaysia tanpa dokumen sah boleh membawa bersama budaya yang menjejaskan kehidupan rakyat tempatan.

"Kehadiran berjuta-juta pendatang asing membawa bersama cara hidup mereka dan boleh menyebabkan taraf kehidupan rakyat Malaysia menurun.

"Ini berikutan ada pendatang yang membawa nilai atau cara hidup yang tidak sesuai dengan keperluan dan tata susila sosial di sini. Mereka juga akan berkembang biak (bersama budaya dan cara hidup yang dibawa)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya tentang kesan kebanjiran warga asing terhadap budaya rakyat Malaysia selepas melancarkan logo teater Kita - The Musical di sini hari ini.
Turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dan Ketua Pengarah Istana Budaya, Mohamed Juhari Shaarani.

Tegasnya, jika undang-undang negara dikuatkuasakan sebaik mungkin dan dipatuhi warga asing, mereka terpaksa pulang ke negara asal selepas satu tempoh tertentu. Rais berkata, tanpa lambakan warga asing terutama yang masuk secara haram, masalah kecelaruan budaya tidak akan timbul.

No comments:

Artikel - Artikel..