Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, February 20, 2010

MINDA PENGARANG: PROGRAM PEMBANGUNAN USAHAWAN GRADUAN BENTUK GENERASI MUDA DINAMIK

BERITA HARIAN, 20 Februari 2010

SEKTOR pengajian tinggi negara semakin berkembang dan data sehingga Oktober lalu menunjukkan kewujudan 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan 515 IPTS di seluruh negara. Daripada jumlah itu, sebanyak 20 IPTS berstatus universiti, 20 IPTS berstatus kolej universiti, lima IPTS berstatus kampus cawangan luar negara dan 470 IPTS (kolej). Selain itu ada 27 politeknik dan 63 kolej komuniti ditubuhkan di seluruh negara. Perkembangan ini jelas menunjukkan bahawa Malaysia melalui sektor pengajian tinggi menyediakan akses yang besar kepada rakyat untuk ke IPT.

Berdasarkan statistik, seramai 437,425 pelajar sedang mengikuti pengajian mereka di IPTA iaitu jumlah yang amat besar. Namun, apakah kuantiti pelajar yang kita ada sekarang seimbang dengan kualiti yang diharapkan? Inilah persoalan yang perlu kita perhatikan kerana kualiti amat penting dalam menjamin graduan yang mampu menyumbang kepada pembangunan negara. Pembinaan kualiti pelajar ini boleh digarap melalui pelbagai pendekatan serta kaedah.

Berikutan itu, Kementerian Pengajian Tinggi melaksanakan Dasar Pembangunan Keusahawanan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) mengandungi enam teras strategik dalam usaha menggalakkan pembangunan keusahawanan yang holistik di kalangan graduan.

Enam teras itu membabitkan penubuhan Pusat Keusahawanan di semua IPT;

1. menyediakan pendidikan dan program keusahawanan yang terancang serta holistik;
2. memantapkan program pembangunan dan pengukuhan keusahawanan;
3. mewujudkan mekanisme pengukuran yang berkesan;
4. menyediakan persekitaran dan ekosistem yang kondusif; dan
5. meningkatkan kompetensi tenaga pengajar keusahawanan.

Seperti kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, dasar itu selaras usaha kementerian melahirkan modal insan berkualiti serta usahawan graduan yang bertindak sebagai pemangkin kepada transformasi negara kepada ekonomi berpendapatan tinggi.

Hakikatnya, dasar itu menggambarkan bagaimana nilai dan aktiviti keusahawanan, adalah pemangkin kepada perkembangan ekonomi di samping bertindak sebagai penggerak utama dalam meningkatkan tahap inovasi, kreativiti dan daya saing sesebuah negara. Pendidikan dan pembangunan keusahawanan yang holistik amat signifikan dalam usaha kerajaan melahirkan modal insan berkualiti tinggi serta melahirkan lebih ramai usahawan graduan.

Baru-baru ini juga Unit Keusahawanan dilancarkan di semua peringkat kementerian, Jabatan Pengajian Tinggi, Politeknik dan Kolej Komuniti dalam usaha menyuntik nilai keusahawanan di kalangan pelajar kita supaya menjadi generasi muda yang dinamik, inovatif dan kreatif. Kita berharap mahasiswa memberi kerjasama yang sebaik mungkin terhadap usaha kementerian itu.

Setiap universiti terutama Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Alumni mesti sentiasa dinamik dalam merangka pelan pembangunan pelajar yang mampu memberi impak tinggi kepada pelajar di samping sentiasa bersikap terbuka terhadap rancangan kerajaan, bukan menempelak setiap kali kerajaan mengemukakan idea untuk kemajuan diri mereka.

No comments:

Artikel - Artikel..